Met open vizier
Auditing als stimulerende interventie
Beschrijving
De maatschappelijke context waarin organisaties werken wordt complexer, vraagstukken vragen om een aanpak vanuit verschillende invalshoeken. Hoe kunnen organisaties met een open blik kijken naar hun eigen kracht, zwakten en mogelijkheden, om hun eigen ontwikkeling te stimuleren? Met Open Vizier schetst hoe het instrument auditing op een stimulerende manier kan worden ingezet. Doen we de goede dingen op een goede manier zodat die bijdraagt aan onze opdracht, ambitie en doelstellingen?
Aan de hand van onder andere twee voorbeelden, Arkin en Hogeschool Windesheim, definieert de auteur vier functies van auditing en laat hij zien onder welke condities een audit succesvol kan zijn en wat dat betekent voor de rol van de auditor. De tijd is rijp voor een ‘auditor nieuwe stijl’: een symbiose tussen een rechter, filosoof en estheet, met oog en oor voor de organisatie in ontwikkeling en voor de mensen die de organisatie maken.
Met open vizier is een verfrissende kijk op auditing voor zowel auditors met ambitie als organisaties die het aan durven hun ontwikkeling zelf ter hand nemen.
Ronald Stevens is organisatieandragoog en werkt sinds zo’n 25 jaar als veranderkundige, trainer en procesbegeleider. Hij treedt frequent op als voorzitter en lid van auditcommissies in de publieke sector (onder andere zorg, onderwijs, politie) en begeleidt organisaties in het ontwikkelen van integrale kwaliteitszorgsystemen en bij verandertrajecten. Sinds 1995 werkt hij vanuit Stevens Consultancy (www.stevens-consultancy.nl). Kijken naar hoe mensen een organisatie maken en vooral verder kunnen ontwikkelen, heeft hij tot zijn core business gemaakt.
Inhoud
Voorwoord
Hoofdstuk 1 - Willen leren
Hoofdstuk 2 - Kijken naar een organisatie als auditor
2.1 Ontwikkelingen
2.2 De rationele school: meten is weten
2.3 De symbolistische school: betekenis geven
2.4 Vier managementsettings
2.5 Het type vraagstukken
2.6 De auditor in de rol van de derde
2.7 Conceptueel raamwerk
Hoofdstuk 3 - De cases
3.1 Arkin, voorheen Jellinek
3.2 Hogeschool Windesheim
Hoofdstuk 4 - Vier verschillende functies van een audit
4.1 Organisatiecontrole
4.2 Organisatie-uitvoering
4.3 Organisatieontwikkeling
4.4 Organisatiestrategie
4.5 Verborgen functie
Hoofdstuk 5 - De condities voor een ‘leerzame’ audit
5.1 Herkenning van de maatschappelijke dynamiek
5.2 Handelingsbereidheid en handelingsvermogen van de leiding
5.3 Handelingsbereidheid en handelingsvermogen van de staf
5.4 Vermogen tot reflecteren
5.5 Aansluiting bij professionals en kernproces (klant)
Hoofdstuk 6 - Een auditor nieuwe stijl
6.1 De auditor als derde
6.2 Het auditteam
Hoofdstuk 7 - Samenvatting en conclusie
Geraadpleegde literatuur
Gebruikte bronnen