Basisboek MVO (4216)
maatschappelijk verantwoord ondernemen

Auteur(s)    Lars Moratis, Mark Van der Veen
Jaar    2010
Druk    3e volledig herziene
Aantal pagina's    326
ISBN    9789023246275




Prijs   € 39,95
  Bestel  
Leverbaar   Direct
inhoudsopgave
Auto’s zonder uitstoot en wasmiddelen die net zo goed koud wassen, een grote supermarkt die alleen nog maar scharrelvlees wil verkopen en een verzekeringsmaatschappij zonder kleine lettertjes. Het lijkt te mooi om waar te zijn en het heet MVO. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) heeft een prominente plaats ingenomen in de dagelijkse praktijk van veel bedrijven.

In deze herziene druk van het Basisboek MVO geven redacteuren Lars Moratis en Mark van der Veen samen met vele auteurs een actueel en compleet overzicht van trends, theorie en praktische ervaringen. Het Basisboek MVO bevat bijdragen van onder meer wetenschappers, ondernemers, beleidsmakers en politici met een duidelijke visie op de successen, maar ook de beperkingen, van MVO, de raakvlakken met managementgebieden en de implementatie ervan.

Het Basisboek MVO is bedoeld voor iedereen die zich van de ‘basics’ van MVO op de hoogte wil stellen en actuele ontwikkelingen op het vakgebied wil begrijpen. Het is geschikt voor zowel onderwijsinstellingen als bedrijven. Maar het Basisboek is ook nuttig voor beleidsmakers en ieder ander die geïnteresseerd is in het vakgebied MVO.






Over de redacteuren
Drs. Lars Moratis is medeoprichter en directeur van CSR Academy, een gespecialiseerd adviesbureau op het gebeid van MVO. Zijn expertise, ervaring en passie ligt in strategie- en organisatieontwikkeling, managementadvisering, management-­development en onderzoek op het gebied van MVO. Ook is hij coauteur van het boek ‘ISO 26000: handleiding voor MVO’ (Van Gorcum).
Dr. Mark van der Veen is directeur van de opleiding Business Studies aan de ­Universiteit van Amsterdam. Hij deed onder andere onderzoek naar het succes van groene producten, trends in MVO-communicatie en geeft trainingen in MVO-strategie­ontwikkeling.




Basisboek MVO

Voorwoord Jacqueline Cramer
Voorwoord van de redacteuren

Deel 1 MVO: perspectieven en pijlers

Hoofdstuk 1 Introductie op MVO
Lars Moratis en Mark van der Veen
- Goeroegids: Drucker over MVO
- Casus Tuinbranche Nederland – kiezen voor kansen
- Interview met Willem Lageweg, directeur MVO Nederland

Hoofdstuk 2 Bedrijfsethiek: het morele kompas van MVO
Ronald Jeurissen

Hoofdstuk 3 Opereren in een dynamisch krachtenveld: het belang van stakeholdermanagement
Rienk Goodijk
- Interview met Frank Köhler, oud-directeur Milieudefensie
- Casus Valid Express, een maatschappelijk vraagstuk als marktkans

Deel 2 De context van MVO

Hoofdstuk 4 MVO in het MKB
Nelleke Jacobs en Lobke Vlaming
- Interview met Anne-Jan Zwart, directeur ECOstyle
- Casus Ondernemen met een maatschappelijke paragraaf

Hoofdstuk 5 Duurzaam ondernemen in mondiaal verband
Jacqueline Cramer
- Goeroegids: Prahalad over MVO
- Interview met Frank Heemskerk, oud-staatssecretaris van Economische Zaken
- Casus Visies op MVO – welke rol heeft de overheid?

Deel 3 MVO en strategie

Hoofdstuk 6 MVO in de ondernemingsstrategie
Mark van der Veen
- Casus MVO als speerpuntthema voor brancheverenigingen

Hoofdstuk 7 MVO in de naam van de faam: reputatiemanagement
Alex van der Zwart
- Interview met Bert Fokkema, Issuemanager Shell Nederland

Hoofdstuk 8 Ketenverantwoordelijkheid
Johan Wempe
- Casus De stille duurzame koffierevolutie

Hoofdstuk 9 De implementatie van een MVO-strategie
Jan Jonker
- Goeroegids: Porter over MVO
- Casus Duurzamer ondernemen bij Albron

Hoofdstuk 10 Verantwoord beleggen
Harry Hummels

Deel 4 Implementatie van MVO

Hoofdstuk 11 Een bedrijfscode ontwikkelen en implementeren
Maarten Verkerk

Hoofdstuk 12 MVO-standaarden: instrumenten voor een duurzame bedrijfsvoering
Lars Moratis, Jan Venselaar en Teun Hardjono
- Interview met Louise Bergenhenegouwen, oud-secretaris
- Normcommissie MVO bij het Nederlands Normalisatie-instituut

Hoofdstuk 13 Meerwaarde door verantwoord inkopen
Bart Vos
- Interview met Wiana Partakusuma, directeur Programmadirectie
- Duurzaam Inkopen Ministerie van VROM

Hoofdstuk 14 MVO, marketing en consumentengedrag
Jan Hoitink
- Interview met Eelco Fortuijn, oprichter FairFood
- Casus Coca-Cola en communiceren over MVO
- Goeroegids: Kotler over MVO

Hoofdstuk 15 Rapporteren over MVO
Mark van der Veen
- Interview met Olaf Brugman, senior manager CSR monitoring & reporting Rabobank

Hoofdstuk 16 De duurzame arbeidsorganisatie
Willem de Lange
- Casus MVO-competenties voor managers

Hoofdstuk 17 Maatschappelijk betrokken ondernemen
Lucas Meijs

Epiloog: wat MVO niet is
Over de auteurs

www.mvoscripties.nl


Doel van deze site is om zo veel mogelijk afgeronde scripties, werkstukken, research papers en thesissen HBO en WO rond verantwoord en duurzaam ondernemen gratis toegankelijk te maken. De site biedt een neutraal platform voor alle studenten die betrokken zijn bij dit thema in Nederland. Met deze scripties wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan kennisontwikkeling op dit belangrijke terrein. Na identificatie kan gericht gezocht worden en kunnen studenten eigen werk uploaden. Ook kan je er terecht voor scriptieprijzen, een groeiend aanbod stageplaatsen en links naar relevante sites.