Zorg & Welzijn > Hulpverlening

Supervisie
Gids voor supervisanten





Auteur(s)    Erik de Haan, Willemine Regouin
Jaar    2017
Druk    9e herziene druk
Aantal pagina's    136
ISBN    9789023255758
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €21,95
Leverbaar: 16 oktober 2017
Bestel
Voor docenten: Docentenservice  
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Het handboek Supervisie biedt een didactische methode, die professionals in helpende beroepen in staat stelt om inzichten en ervaringen om te zetten in een grotere beroepsbekwaamheid. Het benadert theorie, methodes en praktijk vanuit het perspectief van de supervisant, en geeft antwoord op vragen als: Wat is supervisie? Hoe werkt het? Wat heb je eraan?

Deze negende herziene uitgave is verlevendigd met nieuwe praktijkvoorbeelden aan het einde van elk hoofdstuk, om de lezer nog eens te laten terugblikken op de thematiek van het betreffende hoofdstuk. Met deze herziening wil Erik de Haan de kernboodschap van het hele boek nog meer uit laten komen, namelijk dat de supervisiereis buitengewoon uniek en persoonlijk is. De hoofdlijnen van het gedachtegoed van de overleden hoofdauteur Willemine Regouin vormen nog altijd de basis van dit succesvolle (studie)boek, maar zijn wel geactualiseerd naar aanleiding van nieuwe literatuur.

Supervisie was in eerste instantie vooral gericht op hbo’ers, maar wordt inmiddels ook door WO- en mbo-studenten gebruikt in hun opleiding tot bijvoorbeeld psychotherapeut, arts, docent of pedagoog. Het boek is ook heel geschikt voor gebruik in praktijkinstellingen, onder meer in de dienstverlenende sectoren als sociaalpedagogisch- en welzijnswerk, gezondheidszorg, onderwijs, personeelswerk, pastorale zorg en organisatieadvies, zowel in non-profit- als in profitorganisaties.

Erik de Haan is hoogleraar organisatieontwikkeling en coaching bij de Vrije Universiteit, verzorgt beroepsopleidingen coaching en supervisie vanuit Ashridge Business School, en werkt daarnaast als organisatieadviseur en psychodynamisch psychotherapeut.

Willemine Regouin-van Leeuwen was supervisor en betrokken bij de opleiding van supervisoren. Ook doceerde zij onder meer filosofie in het hoger beroepsonderwijs.

“Supervisie is het soort boek dat ik graag 30 jaar geleden had gehad, toen ik begon met supervisie. Een boek dat je met vertrouwen aan een supervisant geeft, om ze te helpen meer kennis en vaardigheden op te doen. En om ze een betere partner te laten zijn voor de supervisor op de reis van leren in de praktijk.”
Michael Carroll Ph.D., Visiting Industrial Professor, University of Bristol

Download hier een korte preview van het boek.



Ter introductie
Voorwoord
Inleiding
Deel I Eerste oriëntatie
1 Waarom supervisie?
1.1 De opleiding
1.2 De praktijk
1.3 Supervisie

2 Contractering: rechten en plichten
2.1 De opdrachtgever
2.2 Supervisor en supervisant
2.3 Omgaan met teleurstellingen en moed verzamelen ‘voor wat moet’

3 Leren in supervisie
3.1 Hoe wordt in supervisie geleerd?
3.2 Wat moet in supervisie worden geleerd?
3.3 Het leermateriaal in supervisie

4 Opdracht
4.1 Wat voor supervisant gaat hier nu aan supervisie beginnen?
4.2 Wat wil deze supervisant met supervisie bereiken?
4.3 Waar moet supervisie allemaal verder nog rekening mee houden?

Deel II Het supervisieproces

5 De beginfase
5.1 Wie ben je en hoe gaan we met elkaar om?
5.2 Wie zijn wij en wat kunnen we samen?
5.3 Wat gaan we bereiken en hoe?

6 De middenfase
6.1 Werk in uitvoering
6.2 De middenevaluatie
6.3 Op weg naar het einde

7 De eindfase
7.1 We zijn er bijna
7.2 Eindevaluatie en eventuele beoordeling
7.3 Hoe gaan we uit elkaar?

8 Het belang van schrijven in supervisie
8.1 Opdracht
8.2 Voorbeeld van een schrijfprobleem

Deel III Bezinning op de verhouding persoon-beroep

9 De persoon
9.1 Denken en kennen
9.2 Voelen en willen
9.3 Handelen en vaardigheden

10 Het beroep
10.1 De theorie: denken over het beroep
10.2 De praktijk: werken in het beroep
10.3 Het hier-en-nu: waar theorie en praktijk samenkomen

11 De verbinding tussen persoon en beroep
11.1 Beroepssocialisatie
11.2 Leren en leerbegeleiding
11.3 Werken en werkondersteuning

12 Het belang van inzicht in supervisie
12.1 Een zelfanalyse
12.2 Een praktijkanalyse
12.3 Inzicht genereren in het hier-en-nu

Lijst van gehanteerde begrippen
Literatuur
Bijlage Het Supervisiecontract


 

Recensie toevoegen
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.

Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home  
   
 

Trefwoord






Aanraders


Marja Rexwinkel, Marcel Schmeets, Catherine Pannevis, Bert Derkx : Handboek Infant Mental Health

Peter Leusink, Marjo Ramakers (red.) : Handboek seksuele gezondheid

P.C.M. Bakker : Kwetsbare kinderen

Jenny Palm : Omgaan met hersenletsel

Anke Meester-Delver : Het Capaciteitenprofiel