Sociaal Domein > (Sociale) Vaardigheden

Diversiteit in de samenleving
Concepten, voorbeelden uit de praktijk en methoden voor de hbo-professional





Auteur(s)    Lucho Rubio Repáraz, Siela Ardjosemito-Jethoe, Kathinka Rijk (red.)
Jaar    2017
Druk    1
Aantal pagina's    256
ISBN    9789023255031
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €29,95
Leverbaar: 3 juli 2017
Bestel
Voor docenten: Docentenservice  
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Wie in het sociale domein werkt, krijgt te maken met een zeer diverse groep aan burgers. Denk bijvoorbeeld aan sociale, culturele, religieuze, etnische en genderverschillen.
Diversiteit in de samenleving biedt de (aankomende) hbo-professional inzicht in de belangrijke concepten, methoden en (sociologische) theorieën.

Het boek geeft een compleet beeld van de context van de superdiverse samenleving en de consequenties voor de sociaal werker in de 21e eeuw. Het biedt een ‘totaaloverzicht’ van wat de gevolgen zijn van de toenemende diversiteit van onze samenleving voor professionals in de hulpverlening.

Het boek is opgebouwd uit drie delen. Deel 1 bevat de theoretische beschouwingen. Het beschrijft het ontstaan van de (super)diverse samenleving in de Nederlandse en Vlaamse context. Ook de theoretische (sociologische) achtergronden komen aan bod. Begrippen als superdiversiteit, inclusie, participatie en toegankelijkheid komen aan de orde. Niet alleen de presentiebenadering wordt belicht, maar ook diversiteitscompetenties en diversiteitsbewuste communicatie. Centraal in dit theoretische deel staat de vraag: Wat betekent dit voor het beroepenveld van de sociale professional?

In deel 2 volgt een beschrijving van de praktijk en in deel 3 de thema’s in een (super)diverse samenleving. Op elk thema wordt inhoudelijk ingegaan en een koppeling met de praktijk gemaakt. Actuele thema’s als participatie, armoede, religie, (trans)gender, (homo)seksualiteit en transmigratie passeren de revue.

Ieder hoofdstuk bevat casussen en leer/werkopdrachten. Het boek is aangevuld met multimediale materialen; extra praktijkcases met audiovisueel materiaal, multimediale bronnen en een online docentenhandleiding.



Hoofdstuk 1 Inleiding (Lucho Rubio Repáraz, Siela Ardjosemito-Jethoe en Kathinka Rijk)
Hoofdstuk 2 Voorbeelden uit de praktijk (Kathinka Rijk en Siela Ardjosemito-Jethoe)

Deel 1 Theoretische beschouwingen

Hoofdstuk 3 Het ontstaan van de diverse samenleving (Lucho Rubio Repáraz, Siela Ardjosemito-Jethoe en Kathinka Rijk)
Hoofdstuk 4 Theoretische achtergronden
4.1. Sociaal-kapitaaltheorie (Raya Nunez Mahdi)
4.2 Capability approach (Ben Venneman)
4.3 Multiculturel Triangle (Baukje Prins)
4.4 Superdiversiteit (Kathinka Rijk)
4.5 Intersectionaliteit (Twie Tjoa)

Deel 2 De praktijk in een (super)diverse context

Hoofdstuk 5 De presentiebenadering (Hennie Smit)
Hoofdstuk 6 Diversiteitscompetenties en diversiteitsbewuste communicatie (Edwin Hoffman)
Hoofdstuk 7 Inclusie, participatie en toegankelijkheid (Siela Ardjosemito-Jethoe)

Deel 3 Thema’s van de diverse samenleving

Hoofdstuk 8 Armoede (Bérénice Storms en Nele Peeters)
Hoofdstuk 9 Religie (Ina ter Avest en Saskia Heusčrr)
Hoofdstuk 10 Gender, transgender, seksualiteit en homoseksualiteit (Marten Bos)
Hoofdstuk 11 Transmigranten (Jaswina Bihari-Elahi)
Hoofdstuk 12 Beeldvorming en media (Lucho Rubio Repáraz en Siela Ardjosemito-Jethoe)

Over de auteurs
De 12 hoofdstukken zijn geschreven door diverse auteurs. Lucho Rubio Repáraz, Siela Ardjosemito-Jethoe en Kathinka Rijk verzorgenden de eindredactie van het boek.
Hieronder staat informatie over een aantal auteurs die heeft meegeschreven.

Ina ter Avest (medeauteur hoofdstuk 9) is (gepromoveerd) Cultuur- en Godsdienstpsycholoog en psychodramatherapeut. In haar loopbaan als lector en senior docent-onderzoeker heeft zij zich gericht op identiteitsontwikkeling van/in intercultureel en interreligieus onderwijs: identiteitsontwikkeling van kinderen, van leerkrachten en van de school als geheel. Zij heeft een eigen coaching- en consultancy praktijk ‘Z-in-gesprek’ www.zingesprek.nl.

Saskia Heusčrr (medeauteur hoofdstuk 9) is afgestudeerd aan de Universiteit voor Humanistiek en daar deels werkzaam nu. Brede vorming, oftewel eigentijdse Bildung, is de rode draad in haar werk. Op de PABO was ze als opleidingsdocent werkzaam in het domein Levensbeschouwing, persoonsvorming, wereldburgerschap en cultuureducatie. De laatste jaren is ze opleidingscoördinator en docent in de master Humanistisch vormingsonderwijs en Levensbeschouwing, een opleiding voor eerstegraadsdocenten levensbeschouwing, ethiek en filosofie in het vo, mbo en hbo. Ze heeft als trainer, adviseur en auteur een eigen bedrijf en schrijft naast studieboeken onder andere voor platform HetKind.

Bérénice Storms (medeauteur hoofdstuk 8) is als coördinator onderzoek verbonden aan het Centrum voor Budgetonderzoek (CEBUD, Thomas More Kempen). Ze werkt tevens als senior onderzoeker aan het Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck (Universiteit Antwerpen). Ze doctoreerde in 2012 met een proefschrift over ‘Referentiebudgetten voor maatschappelijke participatie’
 

Recensie toevoegen
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.

Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home  
   
 

Trefwoord


Vluchtelingen



Aanraders


Nora van Riet & Jaap Bruijn : Casemanagement

Willemine Regouin, Erik de Haan : Supervisie

Els van Rijn, Sanna Vermeyden (red.) : Behandelend trainen

Dreu C.K.W. de : Bang voor conflict?

Erik de Haan : Leren met collegas