|
Sociaal Domein > Jeugdgezondheidszorg
 |
De ontwikkeling van het kind
|
 |
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
 |
 |
 |
|
 |
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies
|
 |
Nieuwsgierig naar de inhoud? Download de preview met het voorwoord, de inhoudsopgave en hoofdstuk 1 Inleiding.
De ontwikkeling van het kind beschrijft de normale ontwikkeling en de invloeden op de ontwikkeling op een overzichtelijke manier. Dit standaardwerk is in de afgelopen twintig jaar uitgegroeid tot een klassieker op het gebied van de normale ontwikkeling van het kind. Bij herdrukken is steeds gebruik gemaakt van reacties van studenten, docenten en andere gebruikers. In deze 10de herziene editie in een nieuwe vormgeving zijn nieuwe wetenschappelijke inzichten verwerkt, zonder dat dit ten koste gaat van de leesbaarheid.
Het boek beschrijft de verschillende levensfasen van het kind vanaf de prenatale periode tot en met de adolescentie op de verschillende relevante domeinen, zoals biologische, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling en mogelijke fasespecifieke problemen. Dit boek is bedoeld voor lezers die dicht bij de dagelijkse praktijk (zullen) staan. Vandaar dat ervoor gekozen is om na de eerste drie meer theoretische hoofdstukken de ontwikkeling van het kind te beschrijven aan de hand van de verschillende leeftijdsfasen.
De ontwikkeling van het kind sluit aan bij de praktijk en is niet alleen als leerboek te gebruiken, maar ook als naslagwerk om vragen over de ontwikkeling te beantwoorden die in de dagelijkse praktijk voorkomen. Ook ouders kunnen dit boek gebruiken om inzicht te krijgen in achtergronden van de ontwikkeling. Het gebruik van vaktaal is zoveel mogelijk vermeden. Daardoor is de inhoud begrijpelijk, ook voor lezers die relatief onbekend zijn met de wetenschappelijke inzichten op het gebied van de kinderontwikkeling. Kortom, een praktisch handboek voor iedereen die geïnteresseerd is in de algehele ontwikkeling van kinderen.
Woord vooraf Hoofdstuk 1 Inleiding Principes en definitie Geschiedenis van de voorwetenschappelijke belangstelling voor de kinderontwikkeling Kinderontwikkeling als onderwerp van wetenschappelijk onderzoek Belangstelling voor de afwijkende ontwikkeling
Hoofdstuk 2 Ontwikkelingstheorieën Inleiding De cognitieve ontwikkeling: de theorie van Piaget Cognitieve ontwikkelingsstadia De sensomotorische periode (0-2 jaar) De pre-operationele (2 tot 7 jaar) en concreet-operationele (7 tot 11 jaar) periode De formeel-operationele periode (11 jaar en ouder) Objectpermanentie Kritiek op Piaget De socioculturele theorie van Vygotsky De informatieverwerkingstheorie De psychoanalytische theorie van Freud Stadia in de persoonlijkheidsontwikkeling volgens Freud Afweermechanismen Het oedipuscomplex Kritiek op Freud
Hoofdstuk 3 Invloeden op de ontwikkeling Inleiding Genotype en fenotype Erfelijke invloeden Hoe weet men dat gedrag wordt beïnvloed door erfelijke factoren?
DNA en de biologische codering van gedrag Samenspel van erfelijke en omgevingsinvloeden Gen-omgevingsinteractie Gen-omgevingscorrelatie Epigenetische invloeden Andere biologische omgevingsinvloeden Andere biologische verklaringsmodellen Maturatie en de kritieke periode Hersenontwikkeling De directe omgeving Het gezin Kinderopvang en school Leeftijdgenoten De buurt Sociaaleconomische factoren De culturele context Stressvolle levensgebeurtenissen
Hoofdstuk 4 Zwangerschap en geboorte Inleiding Prenatale ontwikkeling Omgevingsinvloeden tijdens de zwangerschap Sociaaleconomische factoren Voeding Ziekte en medicijnen Leeftijd van de ouders Gedrag van de moeder Aangeboren afwijkingen en prenatale diagnostiek Psychologische factoren en de zwangerschap Geboorte Geboortecomplicaties Prematuriteit
Hoofdstuk 5 Eerste levensjaar Inleiding Biologische ontwikkeling De organisatie van het gedrag van de baby: ‘states‘ Slapen Huilen Motorische ontwikkeling Reflexen Motorische mijlpalen Zintuiglijke ontwikkeling Horen Zien Ruiken en proeven Tast Perceptie Cognitieve ontwikkeling Taalontwikkeling: algemene aspecten Taalontwikkeling in het eerste jaar Emotionele en sociale ontwikkeling Wederkerigheid De glimlach Angst voor vreemden en separatieangst Gehechtheid De ontwikkeling van gehechtheid Een of meerdere gehechtheidsrelaties Wat is nodig voor een gehechtheidsrelatie? Verschillen in gehechtheidsrelaties Determinanten van gehechtheid Determinanten van responsiviteit Gehechtheid en latere ontwikkeling Effecten van tekorten aan responsiviteit Temperament Problemen kenmerkend voor het eerste levensjaar
Hoofdstuk 6 Peutertijd Inleiding Cognitieve ontwikkeling De taalontwikkeling De bouwstenen van taal Het leren van woorden Het leren van grammaticale regels Het leren van zinnen Invloeden op de taalontwikkeling Biologische ontwikkeling De ontwikkeling van de motoriek De zindelijkheidsontwikkeling Emotionele en sociale ontwikkeling Inleiding Ontwikkeling van emoties en zelfcontrole van emoties Autonomie Zelf en de ander Relatie met anderen De rol van de ouders Het transactionele model Problemen kenmerkend voor de peutertijd
Hoofdstuk 7 Kleutertijd Inleiding Cognitieve ontwikkeling De taalontwikkeling De pre-operationele periode Geheugen Aandacht Sociale cognitie Emotionele en sociale ontwikkeling Autonomie en zelfcontrole Zelfbeschrijving en zelfbeeld Genderidentiteit De ontwikkeling van spel De ontwikkeling van emoties De ontwikkeling van angst De ontwikkeling van agressie Prosociaal gedrag Problemen kenmerkend voor de kleutertijd
Hoofdstuk 8 Schoolleeftijd Inleiding Cognitieve ontwikkeling De concreet-operationele periode Geheugen en kennis Aandacht De school en het leren Leren Algemene leervoorwaarden Schoolse vaardigheden: lezen, schrijven en rekenen De school Intelligentie en intelligentietests Wat is intelligentie? Intelligentietests Stabiliteit en voorspellende waarde van IQ Invloeden op IQ Het Flynn-effect Emotionele en sociale ontwikkeling Zelfbeschrijving en zelfbeeld Executieve functies Morele ontwikkeling Gewetensontwikkeling Het gezin Manieren van opvoeden Het autoritaire patroon Het toegeeflijke (permissieve) patroon Het verwaarlozende patroon Het structurerend-reciproke patroon Agressiebevorderende gezinnen Broertjes en zusjes Huwelijksconflicten en echtscheiding Vriendjes en vriendinnetjes Problemen kenmerkend voor de schoolleeftijd
Hoofdstuk 9 Adolescentie Inleiding Biologische ontwikkeling Lichamelijke veranderingen De ontwikkeling van seksueel gedrag Homoseksualiteit Psychologische aspecten van de menstruatie Verschillen in aanvang van puberteit en in snelheid van lichamelijke ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling Sociale cognitie en morele ontwikkeling Het zelfbeeld Emotionele en sociale ontwikkeling Identiteitsontwikkeling Relaties met leeftijdgenoten Relatie met ouders Problemen kenmerkend voor de adolescentie
Register Literatuur
Recensie toevoegen
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.
|
2 1
|
Terug
|
|
Home
|
|
|
|
|