Zorg & Welzijn > Logopedie

S.M.A.R.T. in de logopedie
Doelen stellen in de praktijk





Auteur(s)    Ineke de Groot-Vording en Maartje Oosterwijk
Jaar    2017
Druk    1
Aantal pagina's    120
ISBN    9789023254836
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €18,50
Leverbaar: Direct
Bestel
Voor docenten: Docentenservice  
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Wilt u een deel van dit boek gratis bekijken of voor een klein bedrag het digitale boek huren voor een jaar of een aantal maanden?
Dit kan via www.yindo.nl.

Logopedisten werken methodisch. Ze hanteren een vaste structuur bij het onderzoeken en behandelen van cliŽnten. Een belangrijk onderdeel hiervan is het formuleren van SMART doelen, om zo een stevige basis te scheppen voor een behandeltraject. SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.

SMART in de logopedie helpt niet alleen de logopedist, maar ook de logopediestudent bij het formuleren van doelen volgens het SMART principe. Dit kunnen behandeldoelen zijn of doelen voor de persoonlijke ontwikkeling van de ervaren logopedist. Of projectdoelen of persoonlijke leerdoelen voor studenten, gericht op het behalen van de logopedische competenties van de hbo-opleiding voor logopedie.

Het boek geeft antwoord op een vraag als: Hoe pas ik het SMART principe toe bij doelen voor een logopedische behandeling?

Over de auteurs

Ineke de Groot-Vording
Ineke de Groot (1970) heeft in 1993 de opleiding tot logopedist aan Hogeschool Windesheim afgerond. Als logopedist heeft zij gewerkt binnen diverse settingen en sinds 1997 werkt zij als docent aan de opleiding Logopedie van Hogeschool Windesheim in Zwolle. In 2014 heeft Ineke de masteropleiding Dovenstudies (Hogeschool Utrecht) voltooid.

Maartje Oosterwijk
Maartje Oosterwijk (1985) heeft in 2007 de opleiding tot logopedist aan de
Hanzehogeschool Groningen afgerond. In 2011 opende zij Logopediepraktijk Oosterwijk in Hoogeveen. In 2013 heeft zij de opleiding Logopediewetenschappen aan de Universiteit Utrecht voltooid. Maartje heeft meerdere jaren onderwijservaring aan de opleiding Logopedie van zowel Zwolle als



Voorwoord
Inleiding voor logopediestudenten
Inleiding voor logopedisten, stagebegeleiders en docenten

Hoofdstuk 1 Het werk van de logopedist
1.1 Aanmelding
1.2 Screening
1.3 Anamnese
1.4 Onderzoek
1.5 Analyse
1.6 Diagnosestelling, advies en prognose
1.7 Behandeling
1.8 Evaluatie en afronding
1.9 Overige werkzaamheden van de logopedist
1.10 Samenvatting van dit hoofdstuk

Hoofdstuk 2 Verschillen rondom doelen
2.1 Het doel van doelen stellen
2.2 Terminologie rondom het stellen van doelen
2.3 Soorten doelen in de logopedie
2.4 De meetbaarheid van doelen
2.5 Samenvatting van dit hoofdstuk

Hoofdstuk 3 TheorieŽn en modellen
3.1 Het Beroepsprofiel Logopedist
3.2 Evidence-based practice
3.3 International Classification of Functioning: ICF
3.4 Het SMART-principe
3.5 Meetinstrumenten
3.6 Didactische vaardigheden
3.7 Samenvatting van dit hoofdstuk

Hoofdstuk 4 Het SMART-principe toepassen op doelen
4.1 Het SMART-principe
4.2 Het SMART-principe en het stellen van doelen
4.3 Het SMART-principe toepassen op het stellen van doelen
4.4 Het SMART-principe en het formuleren van doelen
4.5 Gebruikmaken van het SMART-principe: hulpmiddel, geen doel op zich
4.6 Meetbaarheid van SMART-doelen
4.7 Het SMART-principe en persoonlijke doelen voor de logopediestudent
4.8 Het SMART-principe en doelen gericht op methodisch handelen
4.9 Het SMART-principe en doelen voor cliŽnten
4.10 Samenvatting van het hoofdstuk

Hoofdstuk 5 CasuÔstiek met SMART-doelen
5.1 VoorbeeldcasuÔstiek: persoonlijke doelen voor de logopediestudent
5.2 VoorbeeldcasuÔstiek: doelen binnen het methodisch handelen
5.3 VoorbeeldcasuÔstiek: doelen voor cliŽnten
5.4 Samenvatting van dit hoofdstuk

Dankwoord
Verklarende woordenlijst
Literatuurlijst
Bijlage I VAS-schaal
Bijlage II Voorbeeldschemaís als hulpmiddel voor het bereiken van doelen
Bijlage III
Casus 5.3.1 uitgewerkt

 

Recensie toevoegen
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.

Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home  
   
 

Trefwoord






Aanraders


Irma Smegen : Speel je Wijs - Woordenschat: set (boek + map)

Irma Smegen : Speel je Wijs - Woordenschat: boek

Irma Smegen : Speel je Wijs - Woordenschat: map

Lenie van den Engel-Hoek : Eet- en drinkproblemen bij jonge kinderen

HenriŽtte Kuiper : Methodisch handelen in de logopedie