Zorg & Welzijn > Hulpverlening

Professioneel hulpverlenen
De gespreksmethodiek





Auteur(s)    Irene Slaats
Jaar    2017
Druk    2e herziene
Aantal pagina's    266
ISBN    9789023255239
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €31,95
Leverbaar: Direct
Bestel
Voor docenten: Docentenservice  
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Dit boek biedt een frame waarmee zorgprofessionals werken in contact met hun cliŽnten en patiŽnten. De methodiek werkt van inzicht naar oplossing, zodat de persoon de begeleid wordt zťlf manager wordt van problemen die op zijn pad komen.
In de volledig herziene editie is extra aandacht voor de niet wetenhouding van de professional. Het uitgangspunt is namelijk dat de cliŽnt de expert is, als is ze dat zelf tijdelijk uit het oog verloren.

Aanbod komen de 10 basiselementen van hulpverlening. Duidelijk wordt welke ingrediŽnten zorgen voor het slagen of falen van een contact, een samenwerking of een therapie.
Het boek staat opnieuw bol van de praktijkvoorbeelden, casusbesprekingen waarbij de cliŽnten de route van de methodiek doorlopen en van handige schemaís voor eigen gebruik.
De toepassing van de methodiek zal voor de cliŽnt leiden tot een zelfstandige aanpak van problemen, het benutten van kansen en tot meer greep op wat komen gaat. Met als resultaat een groter gevoel van welbevinden.

Dit boek is geschikt voor hulpverleners en hulpverleners in opleiding variŽrend van verpleegkundigen tot therapeuten en van leerkrachten tot woonbegeleiders.


Bij Hupper kunt een online college Professioneel hulpverlenen volgen voor een erkend certificaat. Kijk voor meer informatie op www.hupper.nl.



Voorwoord Gerard Egan
Voorwoord auteur

Inleiding
1 De hulpverlener
2 Gebieden binnen de hulpverlening
3 Het Zelf
4 I en Me
5 De basiselementen van hulpverlening
6 Wat je nu weet

Hoofdstuk 1 De professionele hulpverlener
1.1 Logische niveaus.
1.2 Van waaruit werkt de professionele hulpverlener?
1.3 Wie is de professionele hulpverlener?
1.4 Wat zijn de uitgangspunten van de professionele hulpverlener?
1.5 Wat zijn de capaciteiten van de professionele hulpverlener?
1.6 Wat doet de professionele hulpverlener?
1.7 Waar, wanneer en met wie werkt de professionele hulpverlener?
1.8 Wat je nu weet.

Hoofdstuk 2 De gespreksmethodiek
2.1 De rode draad
2.2 Schematische weergave van de gespreksmethodiek

Hoofdstuk 3 Fase 1 Ė Overzicht
3.1 Volgen en leiden
3.2 Probleemgericht.
3.3 Overzicht fase 1A .
3.4 Overzicht fase 1B

Hoofdstuk 4 Fase 1A Ė Uitwerking
4.1 Empathie
4.2 Probleemstelling en hulpvraag
4.3 Het verhaal
4.4 Technieken voor het in kaart brengen van het verhaal
4.5 Vaststellen van de hulpvraag
4.6 Wat je nu weet en wat je nu kunt

Hoofdstuk 5 Fase 1B Ė Uitwerking
5.1 Analytisch vermogen
5.2 Probleemstelling, hulpvraag en probleem achter de hulpvraag
5.3 Technieken voor een diepergaande vorm van reflectie
5.4 Blinde vlekken
5.5 Technieken voor het in kaart brengen van de blinde vlekken
5.6 Vaststellen van het probleem achter de hulpvraag
5.7 Wat je nu weet en wat je nu kunt

Hoofdstuk 6 Fase 2 & 3 Ė Totaaloverzicht
6.1 Richting oplossingen en oplossingsgericht
6.2 Procedurele fasen
6.3 Overzicht fase 2 & 3
6.4 Schematische weergave fase 2 & 3

Hoofdstuk 7 Fase 2 Ė Overzicht
7.1 Methodiek op gedragsniveau
7.2 Wat is een doel?
7.3 Overzicht fase 2
7.4 Schematische weergave fase 2


Hoofdstuk 8 Fase 2 Ė Uitwerking
8.1 Vaststellen van de benodigde waarde
8.2 Brainstormen over doelen
8.3 Toetsen op vormvoorwaarden
8.4 HiŽrarchie aanbrengen
8.5 Keuze maken voor de gewenste doelen
8.6 Wat je nu weet en wat je nu kunt

Hoofdstuk 9 Fase 3A Ė Overzicht
9.1 Wat is een strategie?
9.2 Wat is een strategieŽnmix?
9.3 Wat is een actie?
9.4 Wat is een actieplan?
9.5 Wat is een planning?
9.6 Overzicht fase 3A
9.7 Schematische weergave fase 3A

Hoofdstuk 10 Fase 3A Ė Uitwerking
10.1 Brainflowen over strategieŽn
10.2 Toetsen op vormvoorwaarden
10.3 Keuze maken voor de gewenste strategieŽn
10.4 Acties in een actieplan
10.5 Agenda, kalender of rastertijdsplanning
10.6 Wat je nu weet en wat je nu kunt

Hoofdstuk 11 Fase 3B Ė Overzicht
11.1 Valkuilen van een goed plan
11.2 Boosten
11.3 Maatwerk
11.4 Overzicht fase 3B

Hoofdstuk 12 Fase 3B Ė Uitwerking
12.1 Van overgangstoestand naar overgangsproces
12.2 Ondersteunen van de cliŽnt
12.3 Wat je nu weet en wat je nu kunt

Kaders
1 Overdracht en tegenoverdracht
2 Schematische weergave empathie
3 Empathie stap voor stap
4 Intentie en gedrag
5 Aansluitende vragen Ė metamodel vragenset
6 Toevoegende vragen
7 Mentale lexicon
8 Lijst van emoties, gevoelens en gevoelswaarden
9 Schematische weergave analyse
10 Analyse stap voor stap
11 Schematische weergave probleem achter de hulpvraag
12 Opbouw probleem achter de hulpvraag
13 Proceshuis
14 Stressanalyse
15 Rastertijdsplanning
16 Tosti feedbackmodel

Terugblik
Nawoord auteur
Literatuur
 

Recensie toevoegen
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.

Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home  
   
 

Trefwoord






Aanraders


Marja Rexwinkel, Marcel Schmeets, Catherine Pannevis, Bert Derkx : Handboek Infant Mental Health

Peter Leusink, Marjo Ramakers (red.) : Handboek seksuele gezondheid

P.C.M. Bakker : Kwetsbare kinderen

Jenny Palm : Omgaan met hersenletsel

Anke Meester-Delver : Het Capaciteitenprofiel