Lerarenopleidingen | Primair onderwijs > Onderwijskunde

Kunst = Taal en Rekenen
Drie jaar Boijmans Taal- en Rekenprogramma





Auteur(s)    Wolf Brinkman, Elsje Miedema, Catrien Schreuder
Jaar    2017
Druk    1
Aantal pagina's    122
ISBN    9789023255352
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €18,95
Leverbaar: direct
Bestel
Voor docenten: Docentenservice  
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Wat heeft een verfklodder van Monet met een patroon te maken? Waarom maakte René Magritte een foutje? En wie kan vertellen wat het ‘niets’ van Mark Rothko eigenlijk is?

Kunst = Taal en Rekenen vormt een inspiratiebron voor leerkrachten die anders met de vakken taal en rekenen willen omgaan. Het biedt handvatten om de verbeeldingskracht van beeldende kunst een vaste plek in het onderwijs te geven op een manier die de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen aanspreekt, die aanzet tot filosoferen en verwoorden en die het plezier in het leren vooropstelt.

Bekijk een aantal inkijkpagina's uit Kunst = Taal en Rekenen:


Kunst = Taal en Rekenen presenteert de ervaringen van drie jaar lang ontmoetingen tussen kinderen, kunst, museum, kunstenaar en leerkracht tijdens het Boijmans Taal- en rekenprogramma. Dit programma is een intensieve samenwerking tussen beeldend kunstenaar Wolf Brinkman, Museum Boijmans Van Beuningen, openbare basisschool De Taaltuin in Schiedam en de Fridtjof Nansenschool in Rotterdam.

Kom ook naar de lezing van Inez Veldman van Museum Boijmans Van Beuningen op het congres Rekenen op Taal...



Kunst = Taal en Rekenen

De kunstenaar, de school en het museum
Wat wij vanzelfsprekend vinden

Hoofdstuk 1 NIETS (het onderzoek)
Hoe je met niets taal en rekenen kunt leren
1.1 Vooronderzoek van de kunstenaar
1.2 In de klas
1.3 In het museum

Hoofdstuk 2 KLODDER (het proces)
Hoe elke les voortbouwt op impulsen van de kinderen
2.1 Stippenmonsters
2.2 Klodderen met draad
2.3 Zaagsel en twee kleuren verf
2.4 Takkeklodders
2.5 Patronen klodderen
2.6 Mensjes klodderen
2.7 In het museum

Hoofdstuk 3 OMVLAK en OPPERTREK
Over rekenen en het telkens opnieuw ontdekken van
meetkundige begrippen
3.1 Meten met een meter
3.2 Lege ruimte en vol-ume
3.3 Oefenen in evenwicht
3.4 Tijd als water
3.5 Over drijven

Hoofdstuk 4 ALLES IS GOED
Taal en waarom het belangrijk is om vrij te spreken
4.1 Ont-moeten
4.2 Een toevallige ontmoeting
4.3 Woorden toepassen
4.4 Een nieuwe taal leren

Hoofdstuk 5 DE HORIZON
We blikken vooruit. Ieder van ons vanuit zijn eigen perspectief
5.1 De school
5.2 Het museum
5.3 De kunstenaar

Bijlage: Drie jaar Boijmans Taal- en rekenlessen
Colofon
 

Recensie toevoegen
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.

Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home  
   
 

Trefwoord






Aanraders


Arthur Bakker, Ilya Zitter, Simon Beausaert, Elly de Bruijn : Tussen opleiding en beroepspraktijk

Anouke Bakx, Esther de Boer, Maartje van den Brand, Ton van Houtert : Werken met begaafde leerlingen in de klas

Mark Mieras, Marijke van Dijk en Jan Bart Dieperink : Voor de Leeuwen

Jos Winkels, Piet Hoogeveen : Het didactische werkvormenboek

Boekaerts M., Simons P.R.-J. : Leren en instructie