Management | HRM | Verantwoord Ondernemen > Communicatie | Marketing

Creativiteit krijg je niet voor niks
De psychologie van creativiteit in werk en wetenschap





Auteur(s)    C.K.W. de Dreu
Jaar    2016
Druk    1
Aantal pagina's    160
ISBN    9789023254928
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €23,95
Leverbaar: Direct
Bestel
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Nieuwsgierig? Download een preview van dit boek!

Creativiteit. Bedrijven investeren er jaarlijks miljoenen in, het is bepalend voor de
toekenning van prijzen en beurzen en het maakt het verschil tussen middelmatige
en geniale kunstenaars, wetenschappers en politici.

Maar wat is creativiteit nu eigenlijk? Word je ermee geboren? Kun je het leren?
Kun je binnen organisaties sturen op creativiteit? Wat zegt de wetenschap over
situaties die creativiteit bevorderen? Wie hebben aanleg om creatief te zijn? En welke
hersenprocessen spelen een rol?

Aan de hand van leven en werk van illustere kunstenaars en creatieve genieŽn, maakt
Creativiteit krijg je niet voor niks duidelijk hoe creatieve producten tot stand komen,
hoe je creativiteit kunt meten en welke neuropsychologische processen een rol
spelen bij creatief denken. Naast persoonlijkheidstrekken passeert een breed scala
aan sociale situaties de revue, die creativiteit belemmeren of juist bevorderen. En
gaandeweg wordt een flink aantal mythes rondom creativiteit doorgeprikt en krijgt de
lezer handvatten om creativiteit te stimuleren en de ruimte te geven die het verdient.
En zo betaalt Creativiteit krijg je niet voor niks zich uit.

Over de auteurs
Carsten de Dreu is hoogleraar sociale en organisatiepsychologie aan de Universiteit Leiden en hoogleraar gedragseconomie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is fellow van de Association for Psychological Science en lid van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen. Naast de psychologie van creativiteit en innovatie, bestudeert hij samenwerking en conflicthantering binnen en tussen groepen. Voor zijn wetenschappelijk oeuvre ontving hij de Kurt Lewin Medal van de European Association for Social Psychology in 2014 en in 2015 de Dr. Hendrik Mullerprijs van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen.

Daniel Sligte is zelfstandig adviseur. Hij promoveerde in 2013 aan de Universiteit van Amsterdam op een proefschrift over creativiteit. In zijn proefschrift heeft hij aan de hand van een evolutionair raamwerk onderzocht welke functies creativiteit kan hebben.



Hoofdstuk 1
Waarom Creatief?

Hoofdstuk 2
Creatieve Producten

Hoofdstuk 3
Creativiteit Onderzocht

Hoofdstuk 4
Het Creatieve Brein

Hoofdstuk 5
Creatieve Persoonlijkheden

Hoofdstuk 6
Creatieve Prikkels en Belemmeringen

Hoofdstuk 7
Sociale Context

Hoofdstuk 8
Groepscreativiteit

Hoofdstuk 9
Maakbare Creativiteit
 

Recensie toevoegen
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.

Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home