Lerarenopleidingen | Primair onderwijs > Taal

Meer dan lezen
Over geletterdheid, geletterdheidsontwikkeling en leesonderwijs





Auteur(s)    J. Berenst, S. Faasse, A. Herder, M. Pulles
Jaar    2016
Druk    1
Aantal pagina's    320
ISBN    9789023253501
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €34,95
Leverbaar: direct
Bestel
Voor docenten: Docentenservice  
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Bekijk alvast een preview van Meer dan lezen.

Om mee te kunnen doen in de maatschappij is het noodzakelijk dat mensen met informatie kunnen omgaan. Dat is de kern van wat we Ďgeletterdheidí noemen. Maar informatie is tegenwoordig niet alleen in teksten aanwezig; die is ook vaak visueel van aard of in een combinatie van tekst en beeld te vinden, zeker als we die via internet bekijken. Bovendien is die informatie er in allerlei genres, van prentenboeken tot krantenartikelen en van digitale instructies tot - soms ook verfilmde - verhalen. Leesonderwijs in een brede zin van het woord, is er dan ook op gericht leerlingen te helpen die informatiewereld om hen heen te doorgronden, te beleven, functioneel in te zetten en daar met elkaar over te communiceren.

Meer dan lezen laat (toekomstige) leerkrachten zien hoe hun leerlingen op zeer uiteenlopende manieren met teksten en met informatie in het algemeen om kunnen gaan en hoe je ze daarin kunt begeleiden. Maar vooral ook hoe je daarbij aan kunt sluiten op hun natuurlijke nieuwsgierigheid naar wat er in de wereld omgaat en op de praktijken die de leerlingen zelf al ontwikkeld hebben. Lezen en geletterdheid worden in dit boek behandeld als iets waar leerlingen het nut van zouden moeten ervaren, maar waar ze vooral ook plezier aan moeten beleven.

Het boek biedt (toekomstige) leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs op deze manier een dieper inzicht in geletterdheid en handvatten voor motiverend leesonderwijs in de brede zin van het woord. Ook besteden de auteurs veel aandacht aan de verschillen tussen leerlingen en de consequenties daarvan voor hun geletterdheidsontwikkeling, voor het belang van voorlezen en van leesbevordering. Maar ook de problematiek van laaggeletterdheid en van de manieren waarop leesvaardigheid kan worden geŽvalueerd, komt aan de orde. De auteurs hebben zich daarbij georiŽnteerd op de kennisbases van de lerarenopleidingen voor basisonderwijs (pabo) en Nederlands voortgezet onderwijs.

Extra digitaal materiaal bij dit boek is gratis beschikbaar via Lerarencampus.
Om het materiaal te kunnen bekijken en gebruiken dien je een (gratis) account op Lerarencampus.nl te hebben of aan te maken.



Hoofdstuk 1
Geletterdheidspraktijken in de samenleving

Hoofdstuk 2
Leesbevordering op school

Hoofdstuk 3
Laaggeletterdheid als maatschappelijk probleem

Hoofdstuk 4
Ontluikende geletterdheid en de rol van de (voor)school

Hoofdstuk 5
Voorlezen

Hoofdstuk 6
Zinvol werken aan beginnende alfabetische geletterdheid

Hoofdstuk 7
Elk verhaal een belevenis

Hoofdstuk 8
Zakelijke teksten lezen en gebruiken

Hoofdstuk 9
Kritisch verwerken van informatiebronnen

Hoofdstuk 10
Evaluatie van leesonderwijs en leesprestaties van leerlingen

Hoofdstuk 11
Meer dan lezen: een nabeschouwing
 

Recensie toevoegen
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.

Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home