Lerarenopleidingen | Primair onderwijs > Vakken

OriŽntatie op geschiedenis
Basisboek voor de vakdocent





Auteur(s)    M. van Riessen, F. Rovers, A. Wilschut
Jaar    2016
Druk    4
Aantal pagina's    560
ISBN    9789023252191
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €50,00
Leverbaar: Direct
Bestel
Voor docenten: Docentenservice  
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Het geschiedenisonderwijs werkt in Nederland, van basisschool tot en met centraal examen, met tien tijdvakken. De kern van de leerstof ligt vast in een aantal Ďkenmerkende aspectení per tijdvak, bijvoorbeeld absolutisme in de tijd van regenten en vorsten (17e eeuw) en industrialisatie in de tijd van burgers en stoommachines (19e eeuw). In totaal komen negenenveertig kenmerkende aspecten aan de orde. Samen vormen zij de basiskennis waarmee leerlingen zich in de historische tijd moeten kunnen oriŽnteren.

In dit boek worden alle kenmerkende aspecten, verdeeld over tien hoofdstukken Ė ťťn tijdvak per hoofdstuk Ėop heldere en overzichtelijke wijze besproken. Daarnaast zijn er voorbeelden van gebeurtenissen, personen en documenten. Aan de hand daarvan kan een onderwerp worden ingeleid of toegelicht. Ook worden bij elk onderwerp ĎVragen van betekenisí geformuleerd: zaken die te denken geven en aanknopingspunten bieden voor een gesprek over de zin en betekenis van themaís in de geschiedenis. Er is aandacht voor de Ďgrote lijnení: historische verbanden over de tijdvakken heen. Ten slotte zijn aan elk hoofdstuk voorbeelden van historisch denken toegevoegd. Vanuit de specifieke historische inhoud van ieder hoofdstuk wordt getoond hoe inhoud verbonden kan worden met historische denkwijzen. Daarmee wordt een brug geslagen naar het handboek Historisch Denken onder redactie van Dick van Straaten.

Met deze ingrediŽnten is OriŽntatie op Geschiedenis een onmisbaar studieboek voor de toekomstige geschiedenisleraar, een handig naslagwerk voor de zittende leraar en een handzame uitgave voor de in geschiedenis geÔnteresseerde lezer die zoekt naar overzicht en samenhang.

Over de redactie
Marcel van Riessen is vakdidacticus geschiedenis aan de lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam. Frits Rovers is hoofd van de lerarenopleidingen in de mens- en maatschappijvakken aan de Hogeschool van ¨Amsterdam. Arie Wilschut is lector didactiek van de maatschappijvakken en hoofddocent geschiedenis aan de Hogeschool van Amsterdam.



Hoofdstuk 1
De tijd van jagers en boeren

Hoofdstuk 2
De tijd van Grieken en Romeinen

Hoofdstuk 3
De tijd van monniken en ridders

Hoofdstuk 4
De tijd van steden en staten

Hoofdstuk 5
De tijd van ontdekkers en hervormers

Hoofdstuk 6
De tijd van regenten en vorsten

Hoofdstuk 7
De tijd van pruiken en revoluties

Hoofdstuk 8
De tijd van burgers en stoommachines

Hoofdstuk 9
De tijd van wereldoorlogen

Hoofdstuk 10
De tijd van televisie en computer

Hoofdstuk 11
In grote lijnen
 

Recensie toevoegen
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.

Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home