Lerarenopleidingen | Primair onderwijs > Vakken

Historisch denken
Basisboek voor de vakdocent





Auteur(s)    D. van Straaten (red.), R. Claassen, F. Groot, A. Raven, A. Wilschut
Jaar    2016
Druk    2e herziene
Aantal pagina's    228
ISBN    9789023253808
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €35,00
Leverbaar: Direct
Bestel
Voor docenten: Docentenservice  
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Historisch Denken, basisboek voor de vakdocent is vernieuwd. De voorbeelden en literatuurlijst zijn geactualiseerd, de studievragen waar nodig aangepast en de toepassingsopdrachten achter in het boek bevatten nu verwijzingen naar de theorieparagrafen waarop ze betrekking hebben. De leesbaarheid is door de vernieuwde vormgeving sterk verbeterd.

Het vak geschiedenis bestudeert een werkelijkheid die niet meer bestaat. Wie beelden van die werkelijkheid ontwerpt, houdt rekening met de verschillen tussen heden en verleden en doet recht aan hetgeen mensen vroeger normaal en waardevol vonden. Uit dit ‘historisch besef’ vloeien denk- en redeneerwijzen voort die in Historisch Denken, basisboek voor de vakdocent op overzichtelijke en heldere wijze worden besproken. Omdat deze denk- en redeneerwijzen in het voortgezet onderwijs deel uitmaken van het examenprogramma geschiedenis, is Historisch Denken, basisboek voor de vakdocent een onmisbaar studieboek voor de toekomstige geschiedenisleraar en een handzaam naslagwerk voor de zittende leraar.

Het boek bevat:
• Veel voorbeelden die de theorie begrijpelijk en gemakkelijk overdraagbaar maken.
• Studievragen die de lezer attenderen op de hoofdpunten van de tekst.
• Teksten en opdrachten die een zinvolle toepassing van de theorie mogelijk maken.
• Een rijke hoeveelheid illustraties.

Extra digitaal materiaal bij dit boek is gratis beschikbaar via Lerarencampus.
Om het materiaal te kunnen bekijken en gebruiken dien je een (gratis) account op Lerarencampus.nl te hebben of aan te maken.

De auteurs zijn historici en als docent verbonden aan de lerarenopleiding geschiedenis van de Hogeschool van Amsterdam, de Hogeschool Inholland en de Hogeschool Utrecht. Als lerarenopleiders misten ze een toegankelijk overzicht over historisch denken voor geschiedenisleraren. Met ‘Historisch denken’ willen ze in deze leemte voorzien.



Hoofdstuk 1
Geschiedenis

Hoofdstuk 2
Verzamelen

Hoofdstuk 3
Ordenen

Hoofdstuk 4
Verklaren

Hoofdstuk 5
Beeldvormen
 

Recensie toevoegen
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.

Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home  
   
 

Trefwoord


Geschiedenis



Aanraders


Irma Smegen : Speel je Wijs - Woordenschat: set (boek + map)

B.P. van Heusden, M.G. Rass, J.P.M. Tans : Cultuur²

J. Berenst, S. Faasse, A. Herder, M. Pulles : Meer dan lezen

Cathe Notten, Bronja Versteeg, Lisanne Martens : Leren rekenen, ook als het moeilijk wordt.

Mieke van Groenestijn, Ceciel Borghouts, Christien Janssen : Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie