Lerarenopleidingen | Primair onderwijs > (Ontwikkelings-)Psychologie

Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs





Auteur(s)    T. Hooijmaaijers, T. Stokhof, F. Verhulst
Jaar    2015
Druk    3e herziene
Aantal pagina's    284
ISBN    9789023254348
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €35,50
Leverbaar: Direct
Bestel
Voor docenten: Docentenservice  
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Waarom wil iemand leerkracht in het basisonderwijs worden, een beroep waarin kinderen centraal staan? Met kinderen werken, ze begeleiden en stimuleren is blijkbaar boeiend, aantrekkelijk en uitdagend. Er speelt zich in de basisschoolperiode dan ook enorm veel af op het gebied van leren, evenals op sociaal en emotioneel gebied. Kennis van de processen die zich in de basisschoolperiode voltrekken is voor de (aankomend) leerkracht dan ook essentieel.

Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs biedt deze kennis op een manier die dicht bij de dagelijkse praktijk op de basisschool staat. In de tekst en in het digitale lesmateriaal op www.lerarencampus.nl staan herkenbare voorbeelden en opdrachten over echte kinderen, vanuit de praktijk van het onderwijs en daarvoor ook direct toepasbaar. De theorie is deels gebaseerd op het succesvolle boek De ontwikkeling van het kind van Frank C. Verhulst. Per leeftijdsfase (kleuter, 6-9 jaar en 9-12 jaar) bespreken de auteurs de belangrijkste ontwikkelingen op fysiek, sociaal-emotioneel en cognitief gebied.

Nieuw in de 3e herziene druk bij OntwikkelingstheorieŽn in het kort:
- Eveline Crone en de neurocognitieve ontwikkelingspsychologie
- Carol Dweck met betrekking tot Mindsetting
- De WEIRDblik van ontwikkelingspsychologen.

Gebleven zijn de autobiografische insteek en het werken met portfolio's op twee niveau's: dat van studenten en van basisschoolkinderen. Hiermee biedt Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs de docente aanknopingspunten om samen met de student te reflecteren op zijn/haar ontwikkeling en de studenten leren hetzelfde met kinderen te doen.

Een uitstekend boek voor pabo-studenten, maar ook zeer bruikbaar voor leerkrachten die al langer in het basisonderwijs werkzaam zijn.

Extra digitaal materiaal bij dit boek is gratis beschikbaar via Lerarencampus.
Om het materiaal te kunnen bekijken en gebruiken dien je een (gratis) account op Lerarencampus.nl te hebben of aan te maken.



Voorwoord
Warming-up
Hoofdstuk 1 Jouw autobiografie
1.1 Toen ik vijf jaar was
1.2 Mijn meester  
1.3 Praten met kinderen  
1.4 Culturele gevoeligheid
1.5 Jouw levensgeschiedenis
1.6 Autobiografische literatuur
Geraadpleegde en aanbevolen literatuur

Hoofdstuk 2 Ontwikkelingspsychologie
2.1 Relatie met autobiografie
2.2 Hoe leer je kinderen kennen
2.3 Begrippen uit de ontwikkelingspsychologie  
2.4 OntwikkelingstheorieŽn in het kort
Geraadpleegde en aanbevolen literatuur

Hoofdstuk 3 De ontwikkeling van basisschoolkinderen
Kleuters  
3.1 Fysieke ontwikkeling
3.2 Sociaal-emotionele ontwikkeling
3.3 Cognitieve ontwikkeling

Hoofdstuk 4 De ontwikkeling van basisschoolkinderen
Kinderen van zes tot negen jaar  
4.1 Fysieke ontwikkeling  
4.2 Sociaal-emotionele ontwikkeling
4.3 Cognitieve ontwikkeling  

Hoofdstuk 5 De ontwikkeling van basisschoolkinderen
Kinderen van negen tot twaalf jaar
5.1 Fysieke ontwikkeling
5.2 Sociaal-emotionele ontwikkeling  
5.3 Cognitieve ontwikkeling
Geraadpleegde en aanbevolen literatuur

Hoofdstuk 6 Reflectie en portfolio met kinderen
Inleiding
6.1 Reflecteren
6.2 Praten met kinderen
6.3 Assessments en kinderen
6.4 Leren met portfolioís  
6.5 Slotopdracht: een kind langdurig volgen in zijn ontwikkeling
Geraadpleegde en aanbevolen literatuur

Opdrachten in het boek  
Register
Over de auteurs  

 

Recensie toevoegen
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.

Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home