Management | HRM | Verantwoord Ondernemen > Overheidsmanagement

Een bedrijf is geen goed doel
Hoe bedrijven en maatschappelijke organisaties succesvol kunnen samenwerken





Auteur(s)    Wilma Roozenboom
Jaar    2016
Druk    1
Aantal pagina's    184
ISBN    9789023254539
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €26,95
Leverbaar: direct
Bestel
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Wilt u een deel van dit boek gratis bekijken of voor een klein bedrag het digitale boek huren voor een jaar of een aantal maanden?
Dit kan via www.yindo.nl.


Een bedrijf is geen goed doel. Maar steeds meer bedrijven werken aan de oplossing van sociale vraagstukken. Soms alleen, maar steeds vaker in samenwerking met maatschappelijke organisaties. De uitdaging voor beide partijen is het maximale uit de samenwerking te halen.
Samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties is geen hogere wiskunde. Wel stuiten mensen in de praktijk op steeds dezelfde dilemma’s en valkuilen. Een gebrek aan gedeelde ambitie. Geweldige ideeën die verwateren omdat het nooit tot een plan van aanpak komt. Afhankelijkheid van mensen die vervolgens vertrekken. Een bestuurdersfeestje waar de werkvloer geen weet van of zin in heeft. Of een mooi operationeel plan zonder mandaat van de hoogste baas. Een sluimerend machtsspel, hardnekkige vooroordelen: het zijn allemaal aspecten van samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties die vaak terugkomen.

Dit boek bundelt de belangrijkste inzichten over samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties en geeft veel praktische tips. Zeven praktijkvoorbeelden worden uitgebreid beschreven, variërend van TUI en Plan Nederland die samen werken aan het voorkomen van seksuele uitbuiting van jongeren in het noordoosten van Brazilië, tot de Voedselbank Zutphen die samenwerkt met supermarkt Beuzel uit Laren. Dit boek schrijft niet voor hoe het moet. Er is geen model of recept dat leidt tot perfect partnerschap en samenwerken leer je niet uit een boekje. Maar je kunt wel leren van studies en andermans ervaringen. Dat is wat dit boek beoogt.

Een bedrijf is geen goed doel is bedoeld voor mensen die in een bedrijf verantwoordelijk zijn of worden voor samenwerking met maatschappelijke organisaties en andersom: voor mensen die werken bij een maatschappelijke organisatie en (gaan) samenwerken met bedrijven.

Over de auteur
Wilma Roozenboom is zelfstandig ondernemer en gespecialiseerd in de begeleiding van partnerschappen voor duurzame ontwikkeling.




Voorwoord
Inhoudsopgave
Samenvatting

Hoofdstuk 1 Waar gaat het over?
1.1 Een bedrijf is geen goed doel
1.2 Liever samen dan alleen
1.3 Dichter op elkaar
1.4 Gedoe
1.5 Waarom dit boek?
1.6 Waar gaat dit boek over en voor wie is het?
1.7 Waarschuwing vooraf
1.8 Leeswijzer

“Wij weten alles van toerisme, Plan weet de rest.” Over de samenwerking tussen TUI en Plan Nederland.

Hoofdstuk 2 Waar te beginnen?
2.1 Begin bij het probleem
2.1.1 Probleem versus oplossing
2.1.2 Waar wil je heen?
2.1.3 Wat is de weg?
2.2 Begin bij de redenen en risico’s
2.2.1 Redenen voor samenwerking
2.2.2 Risico’s van samenwerking
2.3 Begin bij de partners
2.3.1 Heb je wel partners nodig?
2.3.2 Welke partners heb je nodig?
2.4 Begin bij de eigen organisatie
2.5 Conclusie

“We willen een paradigmaverandering.” Over de samenwerking tussen FrieslandCampina, het Wereld Natuur Fonds en Rabobank Nederland.

Hoofdstuk 3 Hoe regelen we het?
3.1 Welke structuur kies je?
3.1.1 Semantiek
3.1.2 Juridische vorm
3.1.3 Organisatiestructuur
3.2 Afspraken vastleggen
3.2.1 Waarom leg je afspraken vast?
3.2.2 Hoe leg je afspraken vast?
3.2.3 Wat leg je vast?
3.3 Conclusie

“Zonder afzetmarkt heb je niks.” Over de samenwerking tussen Heineken en EUCORD.

Hoofdstuk 4 Hoe houden we het goed?
4.1 In de samenwerking
4.1.1 Partnerprincipes
4.1.2 Principes in de praktijk
4.1.3 Gemeenschappelijke taal
4.2 In de eigen organisatie
4.2.1 Positie
4.2.2 Draagvlak
4.3 Tussen mensen
4.3.1 Competenties
4.3.2 Per fase anders
4.3.3 Intern of extern
4.4 Conclusie

“We hebben een plan, maar niemand vindt het erg als het anders loopt.” Over de samenwerking tussen Manpower en VluchtelingenWerk Nederland.

Hoofdstuk 5 Hoe gaat het?
5.1 Waarom evalueren?
5.2 Wat willen we weten?
5.2.1 Impact: wordt de wereld er beter van?
5.2.2 Het gemeenschappelijke niveau: wat is de meerwaarde?
5.2.3 Het organisatieniveau: wat haalt mijn organisatie eruit?
5.2.4 Het persoonlijke niveau: hoe verloopt de samenwerking?
5.3 Hoe gaan we meten?
5.3.1 Methode
5.3.2 Indicatoren
5.4 Wie gaat evalueren?
5.4.1 Zelf doen of uitbesteden?
5.4.2 Alleen of gezamenlijk?
5.5 Wanneer gaan we meten?
5.5.1 Vroeg beginnen
5.5.2 Niet meer ophouden
5.6 Wat doen we ermee?
5.7 Conclusie

“Het is ons te indirect.” Over de samenwerking tussen SoilCares en Heifer.

Hoofdstuk 6 Gaan we door of houden we ermee op?
6.1 Hoe dan ook
6.1.1 Bedenk en bespreek waarom
6.1.2 Verhelder, communiceer, vier
6.2 Doorstarten
6.3 Afronden
6.4 Conclusie

“We leven van wat we krijgen.” Over de samenwerking tussen Voedselbank Zutphen en supermarkt Beuzel.

Hoofdstuk 7 Tips op een tegeltje

“We wilden laten zien dat het kan.” Over de samenwerking tussen Athlon Car Lease en Natuur & Milieu.

En bedankt!
Gebruikte bronnen
 

Recensie toevoegen
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.

Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home