Sociaal Domein > (Sociale) Vaardigheden

Spelend leren, leren spelen - Set
Set met draaiboek voor trainers en werkboek voor kinderen





Auteur(s)    R. Reenders, W. Spijker, N. van der Vlugt
Jaar    2015
Druk    3
Aantal pagina's    366
ISBN    9789023253099
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €67,95
Leverbaar: Direct
Bestel
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Set van draaiboek voor trainers en werkboek voor kinderen

Bekijk hier het eerste hoofdstuk!

Spelend leren, leren spelen heeft zich ruimschoots bewezen als gedragstherapeutische trainingsmethode voor kinderen met problemen in het contact met leeftijdsgenoten. Bijvoorbeeld kinderen die gepest worden of zelf pesten, kinderen zonder vrienden, kinderen die zichzelf overschreeuwen of juist teveel hangen aan volwassenen.

De methode is bruikbaar voor een brede groep kinderen van 8 tot en met 12 jaar, maar werd specifiek ontwikkeld voor kinderen bij wie er met name via het gedrag gewerkt moet worden. Bijvoorbeeld kinderen met een handicap op sociaal cognitief gebied (autisme spectrum stoornissen) of kinderen met een gering vermogen tot reflectie op eigen gedrag (AD(H)D).
Ook faalangstige, sociaal angstige kinderen en kinderen met veelvuldig teruggetrokken gedrag hebben veel baat bij de methode. De training bestaat uit 16 zittingen voor de 6 deelnemende kinderen, 4 ouderbijeenkomsten en geregeld overleg met de leerkracht.

De methode is geschikt voor toepassing bij ambulante en (semi-)residentiŽle jeugdhulpverleningsinstellingen, centra voor kinderpsychiatrie en in het (regulier en speciaal) onderwijs.

De auteurs hebben ruime ervaring als trainer en therapeut in de geestelijke gezondheidzorg voor kinderen en jeugdigen en de jeugdhulpverlening. Tevens hebben ze train-de-trainerscursussen gegeven over deze methodiek. Zij hebben hun ervaringen verwerkt in deze herziene editie.



Inhoudsopgave Werkboek

1. Kennismaken
2. Laten zien dat je luistert & Iets aardigs zeggen over jezelf
3. Iets aardigs zeggen tegen een ander
4. Hoe voel je je
5. Gebeurtenis, gedachte, gevoel, gedrag
6. Iets vragen aan een ander
7. Een gesprek voeren
8. Vragen of je mee mag doen
9. Als je niet mee mag doen
10. 'NEE' zeggen
11. Kritiek krijgen
12. Zeggen dat je last hebt van een ander
13. Herhaling en oefening
14. Herhaling en oefening

Inhoudsopgave Draaiboek
Deel 1 - Algemene informatie

1. Theoretische en empirische achtergronden
2. Een algemene inleiding in de training in sociale vaardigheden en sociale cognities
3. De werkwijze
4. De samenwerking met de ouders
5. De samenwerking met de leerkrachten
6. De procedures van aanmelding, intake en evaluatie
7. De opzet en structuur van de training
8. Groepsdynamica gebaseerd op onze ervaringen met gemÍleerde groepen en de daarbij horende specifieke interventies

Deel 2 - Het draaiboek

1. Het trainingsdraaiboek
2. Het draaiboek van de ouderavonden
3. De voorlichtingsbijeenkomst voor de leerkrachten

Deel 3 - Lijst van literatuur

Deel 4 - Bijlagen

1. Tips voor ouders bij de begeleiding van de oefeningen
2. Informatie voor leerkrachten en collega-hulpverleners
3. Screeningsgesprek socialevaardigheidstraining
4. Toelichting bij werkbladen
5. Voorbeeld ingevulde leuke opdracht
6. De registratie-opdracht (onderdeel 2 v. bijeenkomst 3)
7. Het ĎHoe-voel-je-je-spelí (onderdeel 6 van bijeenkomst 4)
8. rollenspelen bij het GGGG-model (onderdeel 3 vanbijeenkomst 5)
9. Quizvragen bij bijeenkomst 6 (onderdeel 6)
10. Opdrachtkaartjes onderdeel 3 van bijeenkomst 14
11. Eerste prijs voor de mooiste map
12. Praktische informatie voor ouders over de training

 

Recensie toevoegen
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.

Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home  
   
 

Trefwoord


Hulpverlening, Pedagogiek



Aanraders


Nora van Riet & Jaap Bruijn : Casemanagement

Els van Rijn, Sanna Vermeyden (red.) : Behandelend trainen

Dreu C.K.W. de : Bang voor conflict?

Erik de Haan : Leren met collegas