Lerarenopleidingen | Primair onderwijs > Vakken

In goede handen
Handboek levensbeschouwelijke communicatie en identiteit





Auteur(s)    Jos van Remundt, Simon Deen
Jaar    2014
Druk    2e gewijzigde
Aantal pagina's    172
ISBN    9789023253075
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €25,95
Leverbaar: Direct
Bestel
Voor docenten: Docentenservice  
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Ik heb in vele organisaties gewerkt. Telkens was en is mijn verbazing groot: hoe kan het dat mensen zich zo opsluiten in hun eigen hokje, hun eigen gelijk. Iedere poging om jonge mensen te leren dat de wereld groter is dan hun eigen denkraam, heeft mijn warme ondersteuning. Ik ben ervan overtuigd, dat In Goede Handen een bijdrage levert aan het vergroten van het wereldje van onze schoolkinderen. Zodat zij nieuwsgierig kunnen worden naar de levensbeschouwing van anderen in plaats van daar bang van te worden. Ik ben er ook van overtuigd dat dit boek leerkrachten zal helpen, zal ondersteunen, in plaats van nog een extra belasting zal vormen. Daarom hoop ik echt dat In Goede Handen veel gebruikt zal gaan worden.

Andrée van Es

Extra digitaal materiaal bij dit boek is gratis beschikbaar via Lerarencampus.
Om het materiaal te kunnen bekijken en gebruiken dient u een (gratis) account op Lerarencampus.nl te hebben of aan te maken.



In goede handen

Verantwoording

Inleiding
Een uitdaging
Persoonlijke betrokkenheid
Opzet van deze uitgave
Doel van deze uitgave

HOOFDSTUK 1 Waarom levensbeschouwing op de agenda?
1.1. Verhalen van leerkrachten
1.2. Het verschil tussen godsdienst en levensbeschouwing
1.3. Levensbeschouwing binnen het Nederlandse en Belgische onderwijssysteem
1.4. Nieuwe zekerheden
1.5. De ontwikkeling van competenties van de leerkracht
1.6. Tips

HOOFDSTUK 2 Levensbeschouwing: basisstructuur
2.1. Mensen blijven altijd vragen stellen
2.2. Door vragen te stellen bouwt een mens zijn eigen levensverhaal op
2.3. Levensbeschouwelijke socialisatie
2.4. Communicatie tussen levensbeschouwingen
2.5. Niemand begint als een onbeschreven blad
2.6. Verwondering als motivatie tot het stellen van vragen
2.7. De zes levensvragen
2.8. Het onderscheid tussen sociale en levensbeschouwelijke ontwikkeling
2.9. De zes levensvragen bij de sociale en levensbeschouwelijke ontwikkeling
2.10. Tips

HOOFDSTUK 3 Levensbeschouwelijke ontwikkeling
3.1. Impliciete en expliciete levensbeschouwing
3.2. De ontwikkelingsfasen van het kind
3.3. De babytijd – van nul tot twee jaar
3.4. Peuters – van twee tot vier jaar
3.5. Kleuters – van vier tot zes jaar
3.6. Kinderen van zes tot acht jaar
3.7. Kinderen van acht tot tien jaar
3.8. Kinderen van tien tot twaalf jaar
3.9. Emotionele problemen
3.10. Positieve ervaringen
3.11. Bespreekbaar maken van impliciete levensbeschouwing
3.12. Verschil tussen grondmotieven en waardengebieden
3.13. Tips

HOOFDSTUK 4 Levensbeschouwing en rituelen
4.1. Inleiding
4.2. De functies van rituelen
4.3. Soorten rituelen
4.4. Twee belevingsvormen van rituelen
4.5. Ritualisering volgens Erikson
4.6. Tips

HOOFDSTUK 5 Levensbeschouwing: taal en teken
5.1. Inleiding
5.2. Taal: verhalen
5.3. Hoe vertel je een verhaal?
5.4. Soorten verhalen (incl. Midrasj)
5.5. De louterende werking van verhalen
5.6. Teken: symbolen
5.7. Collectieve symbolen: archetypen Mythos en Logos (kadertekst 2e uitgave)
5.8. Tips

HOOFDSTUK 6 Levensbeschouwelijke stromingen
6.1. Het verschil tussen religie en godsdienst
6.2. Ontstaan van godsdienstige stromingen: twee opvattingen
6.3. Transcendent en immanent
6.4. Stromingen zijn altijd in beweging
6.5. Wat bindt mensen in het jodendom, het christendom en de islam?
6.6. Secularisatie
6.7. Filosofische stromingen - in vogelvlucht
6.8. Levensbeschouwelijke communicatie
6.9. Tips

HOOFDSTUK 7 Levensbeschouwing: Communicatie
7.1. Communicatie in een juist kader
7.2. Een vertrouwelijk communicatiekader creëren
7.3. Zeven communicatieniveaus
7.4. De rol van de leerkracht in de communicatie
7.5. Streven naar een andere aanpak in de levensbeschouwelijke communicatie
7.6. Betekenisvolle communicatie
7.7. Een concreet voorbeeld van betekenisvolle communicatie
7.8. De leerpunten voor de leerkracht
7.9. Tips

HOOFDSTUK 8 Levensbeschouwing: Identiteit
8.1. Het begrip identiteit
8.2. Van identiteit naar identificatie
8.3. Drie vormen van identificatie
8.4. Verschillende opvattingen over identiteit
8.5. De traditionele opvatting van identiteit
8.6. De constructivistische opvatting van identiteit
8.7. De gematigde opvatting van identiteit
8.8. Verandering door communicatie
8.9. De vijf disciplines
8.10. Samen veranderen
8.11. Samenvatting en conclusie
8.12 Tips

HOOFDSTUK 9 Wat is jouw motivatie om leerkracht te zijn?
9.1. Inleiding
9.2. De grondmotieven van de leerkracht
9.3. Kohnstamm: eigen leren sturen
9.4. Zelfreflectie
9.5. Zelfreflectievragen
9.6. Uitbreiding van de reflectievragen
9.7. Vragen bij je grondmotieven
9.8. Tips

Trefwoorden per hoofdstuk
Referenties
Over Stichting Echelon
 

Recensie toevoegen
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.

Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home