Lerarenopleidingen | Primair onderwijs > Sociale ontwikkeling

Interactiewijzer
Analyse en aanpak van interactieproblemen in professionele opvoedingssituaties





Auteur(s)    R. Verstegen, H.P.B. Lodewijks
Jaar    2014
Druk    9, herzien en uitgebreid
Aantal pagina's    288
ISBN    9789023251569
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €34,95
Leverbaar: Direct
Bestel
Voor docenten: Docentenservice  
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Als er geen klik is tussen de professionele opvoeder en het kind, biedt Interactiewijzer een praktisch, theoretisch onderbouwd, middel om die wel te krijgen. Door opvoedingsproblemen te benaderen als interactieproblematiek herken je problematische vastgeroeste interactiepatronen. Rob Verstegen en Henny Lodewijks laten zien hoe je deze kunt doorbreken door specifieke sociale vaardigheden gericht te beïnvloeden.

Interactiewijzer geeft hiervoor een tweeledige aanpak:
1. De professionele opvoeder krijgt aanwijzingen om zijn pedagogische stijl voor dat kind kritisch te beoordelen en, zonodig, bij te stellen.
2. Er worden groepssituaties gecreëerd die bij het kind het vanzelfsprekend gebruik van ontbrekende sociale vaardigheden uitlokken.

De adviezen zijn toegesneden op de dagelijkse praktijk in de groep en bieden zo interessante aanknopingspunten voor diagnostische beschrijvingen en handelingsplannen.

Interactiewijzer heeft een vaste plaats verworven in het primair en secundair onderwijs en wordt tevens veelvuldig gebruikt bij opleidingsinstellingen voor onderwijs en jeugdzorg. In deze 9e editie verwerken de auteurs de feedback van de vele gebruikers. De teksten zijn geactualiseerd en uitgebreid met bijlagen voor o.a. oplossingsgericht werken, combineren met Kids Skills en Mission Possible en elementaire houdingsaanwijzingen voor de professionele opvoeder. Ook zijn er vragen toegevoegd na hoofdstuk 1, 2 en 3.

Extra digitaal materiaal bij dit boek is gratis beschikbaar via Lerarencampus.
Om het materiaal te kunnen bekijken en gebruiken dient u een (gratis) account op Lerarencampus.nl te hebben of aan te maken.


De auteurs zijn beiden psycholoog en hebben een ruime ervaring binnen de (semi-)residentiële hulpverlening en het speciaal onderwijs.



Interactiewijzer

Voorwoord
Inleiding


1 De interactionele theorie
1.1 Inleiding
1.2 Het model van Leary
1.3 Gesproken taal en lichaamstaal
1.4 Gepast en ongepast gedrag
1.5 Toepassingen, kritiek en consequenties
1.6 Samenvatting
1.7 Vragen

2 De interactionele theorie als instrument voor diagnostiek
2.1 Inleiding
2.2 Interactieposities in termen van sociale vaardigheden
2.3 Omgevingsreacties in termen van complementair en symmetrisch gedrag
2.4 Analyse van de interactiesituatie
2.5 De vragenlijst als hulpmiddel
2.6 De computerversie
2.7 Samenvatting
2.8 Vragen

3 De interactionele theorie als instrument voor verandering
3.1 Inleiding
3.2 Veranderingen in de interactiesituatie tussen het kind en de opvoeder
3.3 Veranderingen in de interactiesituatie tussen het kind en de andere kinderen
3.4 Valkuilen en ladders bij de implementatie van Interactiewijzer
3.5 Stappenplan
3.6 Interactiewijzer en oplossingsgericht werken
3.7 Samenvatting
3.8 Vragen

4 Het kind en de professionele opvoeder
Inleiding
4.1 Leiden en advies geven
4.2 Zorgen
4.3 Volgen
4.4 Afwachten
4.5 Zich terugtrekken
4.6 Protesteren
4.7 Strijden
4.8 Winnen

5 Het kind en de andere kinderen
Inleiding
5.1 Leiden en Advies geven
5.2 Zorgen
5.3 Volgen
5.4 Afwachten
5.5 Zich terugtrekken
5.6 Protesteren
5.7 Strijden
5.8 Winnen
5.9 Oefenvoorbeelden
5.10 Aanvullende trainingsprogramma’s

Nawoord
Noten
Literatuur

Bijlagen

I Lijst sociale vaardigheden
II Aanwijzingen voor het gebruik van de BOTS-vragenlijst en de interactiewielen
III De ‘BOTS’-vragenlijst
IV Interactiewielen
V Vragenlijst ‘pedagogische stijl’
VI Casus Dennis, casus Pauline
VII Toelichting computerversie
VIII Interactiewijzer voor het jonge kind
IX De Kinder-BOTS
X De Jongeren-BOTS
XI Interactiewijzer met Kids’ Skills en Mission Possible
XII Antwoorden op vragen hoofdstuk 1, 2 en 3
XIII Ankerpunten voor de professionele opvoeder
 

Recensie toevoegen
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.

Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home