Lerarenopleidingen | Primair onderwijs > Onderwijskunde

Het didactische werkvormenboek
Variatie en differentiatie in de praktijk





Auteur(s)    Jos Winkels, Piet Hoogeveen
Jaar    2014
Druk    11e herziene
Aantal pagina's    376
ISBN    9789023252764
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €39,95
Leverbaar: Direct
Bestel
Voor docenten: Docentenservice  
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Door de juiste didactische werkvorm te kiezen, kunnen docenten met maximaal effect onderwijs geven. Het didactische werkvormenboek biedt de (toekomstige) docent een praktisch overzicht van bijna 250 didactisch onderbouwde werkvormen. Ook legt het de link naar de theorie en helpt het docenten om voor iedere onderwijsvraag de juiste werkvorm te kiezen. Een handig alfabetisch overzicht vat de belangrijkste eigenschappen van de besproken werkvormen samen.

In deze elfde herziene editie van Het didactische werkvormenboek besteden de auteurs de nodige aandacht aan de inzet van nieuwe media als werkvorm of als hulpmiddel bij werkvormen. Ook is het hoofdstuk over activerende didactiek uitgebreid. De toenemende verantwoordelijkheid van leerlingen voor hun eigen leerproces, heeft namelijk ook gevolgen voor de keuze van de juiste werkvormen door de docent.

Verouderde werkvormen zijn vervangen door nieuwe werkvormen en een aantal werkvormen is geactualiseerd.

Het didactische werkvormenboek biedt (toekomstige) docenten een schat aan mogelijkheden om effectief les te kunnen geven aan hun leerlingen.

Extra digitaal materiaal bij dit boek is gratis beschikbaar via Lerarencampus.
Om het materiaal te kunnen bekijken en gebruiken dient u een (gratis) account op Lerarencampus.nl te hebben of aan te maken.


Piet Hoogeveen studeerde na de opleiding tot docent basisonderwijs onderwijskunde aan
de universiteit van Groningen. Hij is sinds 1977 als docent onderwijskunde verbonden aan de lerarenopleiding van Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) te Nijmegen.

Jos Winkels studeerde na de opleiding tot docent basisonderwijs Onderwijskunde aan de Radbouduniversiteit Nijmegen. Hij was werkzaam in het basis-, voortgezet en beroepsonderwijs. Daarna werkte hij als docent onderwijskunde aan de hogescholen in Nijmegen en Tilburg. Thans is hij senior wetenschappelijk medewerker beroepsonderwijs en bedrijven bij Cito in Arnhem.

Docentenmateriaal
Wilt u als docent de illustraties uit het boek gebruiken in uw lessen? U kunt deze in een gratis powerpointpresentatie aanvragen via klantenservice@vangorcum.nl.



Het didactische werkvormenboek

Woord vooraf
Bij de elfde druk
Inleiding

DEEL 1 THEORIE EN ACHTERGROND
1 Didactische werkvormen: omschrijving
2 Didactisch handelen
2.1 Uitgangspunten bij het kiezen van werkvormen
3 Didactische werkvormen en differentiatie
3.1 Inleiding
4 Didactische werkvormen en media
4.1 Korte beschrijving van enkele media
5 Activerende didactiek
5.1 Zelfstandig leren en zelfstudie
5.2 Studievaardigheden
5.3 Enkele onderwijsleermodellen
5.4 Activerende werkvormen
6 Effectief kiezen en gebruiken van didactische werkvormen
6.1 Variatie
6.2 Het kiezen van didactische werkvormen
6.3 Enkele andere gebruiksmogelijkheden

DEEL 2 DIDACTISCHE WERKVORMEN
7 Toelichting deel 2
7.1 Werkvormen
7.2 Beschrijving van een werkvorm
8 Instructievormen
8.1 Inleiding
8.2 Doceervorm
8.3 Vertelling
8.4 Demonstratie (visuele instructie)
8.5 Filmvertoning
8.6 Dvd-les
8.7 Educatief tv-programma
8.8 Audioles
8.9 PowerPoint-presentatie
8.10 Excursie
9 Interactievormen
9.1 Inleiding
9.2 Discussievormen
9.3 Probleemoplossende discussie
9.4 Discussie in groepen met rapportage via flappen
9.5 Carrouseldiscussie
9.6 Bord- of muurdiscussie
9.7 Alter-egomethode
9.8 De viskommethode
9.9 Forumdiscussie/panel
9.10 Discussie met open stoel
9.11 Rondvraag
9.12 De gevalsmethode
9.13 De incidentmethode
9.14 De casemethode
9.15 Brainstorm
9.16 Kort geding
9.17 Klassengesprek
9.18 Kringgesprek
9.18 A Het gesloten kringgesprek
9.18 B Het open kringgesprek
9.19 Vragen stellen
9.20 Interview
9.21 Publiek interview
9.22 Enquête
9.23 Stemmen
9.24 Onderwijsleergesprek
9.25 Communicatiespel
10 Opdrachtvormen
10.1 Inleiding
10.2 Huiswerk
10.3 Literatuurstudie
10.4 Schrijven van een tekst
10.4 A Schrijven van een levensverhaal
10.4 B Schrijven van een essay
10.4 C Schrijven van een observatieverhaal
10.4 D Schrijven van een stripverhaal
10.4 E Schrijven van een recensie
10.4 F Schrijven van een ingezonden stuk
10.4 G Schrijven van een vrije tekst
10.4 H Schrijfronde
10.4 I Schrijven van een toneelstuk
10.4 J Schrijven van geheimtaal
10.5 Foto’s maken en gebruiken
10.6 Maken van een affiche
10.7 Collage
10.8 Cartoons
10.8 A Cartoonanalyse
10.8 B Het maken van een cartoon
10.9 Films maken en gebruiken
10.10 Het opzetten van een tentoonstelling/expositie
10.11 Maken van een muurkrant
10.12 Maken van een ideogram
10.13 Maken van een silhouet
10.14 Maken van een belangstellingscirkel
10.15 Maken van een mindmap
10.16 Maken van toetsvragen
10.17 Inhoudsanalyse
10.18 (Individuele) studie m.b.v. vraag- en opdrachtkaarten
10.19 Practicum
10.20 De leercontractmethode
10.21 Geprogrammeerde instructie
11 Samenwerkingsvormen/coöperatief leren
11.1 Inleiding
11.2 Samen leren
11.3 Groepswerk
11.4 Projectwerk
12 Spelvormen
12.1 Inleiding
12.2 Rollenspel
12.3 Simulatiespel
12.4 Dramatiseren
12.5 Pantomime
12.6 Schimmenspel
12.7 Ganzenbordspel
12.8 Bingospel
12.9 Kwartetspel
12.10 Wat-zou-er-gebeuren-spel
12.11 Kennismakingsspelen
12.12 Raadspelen
12.13 Spel(werk)vormen t.b.v. het vreemdetalenonderwijs
13 Alfabetisch overzicht van de beschreven werkvormen

Literatuurlijst
Index
 

Recensie toevoegen
| Het didactische werkvormen boek
17 december 2015 | door: Arja Kerpel
"Het didactische werkvormen boek is echt een must have voor (aanstormende) leerkrachten. Die moet je gewoon op de plank hebben staan. En gebruiken, natuurlijk. Daar wordt je onderwijs effectief én afwisselend van." Bron: Wij-leren.nl Lees de hele recensie hier!
Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home