Lerarenopleidingen | Primair onderwijs > Management

Pakkend passend onderwijs
Opbrengst en ontwikkelingsgericht werken, hand in hand





Auteur(s)    Irene Westeneng
Jaar    2014
Druk    1
Aantal pagina's    120
ISBN    9789023252566
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €19,95
Leverbaar: Direct
Bestel
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

‘Nederland wil met het onderwijs naar de top-5 van Europa.’ ‘Bezuinigingen, klassenvergroting, ontslagen, onderwijsgeldkraan gaat dicht.’ ‘Op naar Passend Onderwijs.’ Gaat dit samen? Is dit te realiseren? Het lijkt een bijna onmogelijke, tegengestelde opdracht. Het kan, het is mogelijk!

Het onderwijssysteem beschreven in dit boek Pakkend Passend Onderwijs is geschreven met behulp van wetenschappelijke inzichten en in de praktijk bewezen methodieken. Het behoudt wat goed was en geeft aan wat veranderen moet. Het prikkelt en daagt uit. Het zet je aan het denken. ‘Waarom doe ik wat ik doe? Kom ik tegemoet aan de onderwijsbehoeften van elk kind? Hoe realiseer ik goed passend onderwijs waarbij ik zelf mijn passie en energie behoud?’

Leerkrachten slaan met dit systeem de handen ineen. Vanuit een gezamenlijk bepaalde schoolvisie gaan zij voor passend onderwijs. Opbrengst- en ontwikkelingsgericht onderwijs gaan hand in hand. Tijd om het leerstofjaarklassensysteem vaarwel te zeggen. Eng, spannend? Het moet, het is nodig. Het kind én de school van vandaag en morgen vragen erom!



Pakkend passend onderwijs

Voorwoord

Inleiding

Deel I Het ontstaan van het onderwijssysteem

Hoofdstuk 1 In vogelvlucht, onderwijs toen en nu in Nederland
1.1 Het hoofdelijk georganiseerd onderwijs
1.2 Het leerstofjaarklassensysteem
1.3 1985, een nieuw tijdperk
1.4 De onderwijsvernieuwers
1.5 Verdere vernieuwingen
1.6 Weer Samen Naar School
1.7 Heeft dit gewerkt?
1.8 En nu? Passend Onderwijs
1.9 De duizendpoot anno nu
1.10 Hoe nu verder?

Hoofdstuk 2 Mijn visie en missie op onderwijs

Hoofdstuk 3 Opbrengst- en ontwikkelingsgericht onderwijs, hand in hand!

Deel II Het systeem in de praktijk

Hoofdstuk 4 Hét onderwijs-systeem voor vandaag en morgen
4.1 Sociaal-emotioneel gevormde basisgroepen
4.2 Het halfjaarlijks onderwijs per vakgebied
4.3 Instructie, verwerking en extra ondersteuning
4.4 Blokuren
4.5 De basisgroep, instructieruimte en units
4.6 De inrichting en meubels van de ruimtes
4.7 Leren van de kleuterschool
4.8 Thematisch onderwijs; wereldoriëntatie
4.9 Leerhoeken per vakgebied in de unit
4.10 Structuren en orde
4.11 Methodes en leerlijnen
4.12 Materialen en middelen
4.13 Talentgericht onderwijs
4.14 Creatief leren
4.15 Leerstijlen
4.16 Leren van en met de wereld om ons heen
4.17 Bewegen
4.18 IQ is veel meer dan …
4.19 Leerkracht-leerlinggestuurde opdrachten en vakken
4.20 Naar het voortgezet onderwijs
4.21 Samenvattend

Hoofdstuk 5 Wat doet er echt toe?
5.1 De leerkracht
5.2 De onderwijsassistent
5.3 De goede (school)leider
5.4 Ouderpartnership
5.5 Het kind

Hoofdstuk 6 De kaders voor goed onderwijs
6.1 Doelgericht leren, opbrengstgericht werken
6.2 Inzet van toetsen en normeringen
6.3 Handelingsgericht werken (HGW) en het leerlingvolgsysteem
6.4 Vaste registratie- en overlegmomenten
6.5 Ouder- en kindgesprekken
6.6 Het portfolio
6.7 Zorg- of hulpvraag?

Hoofdstuk 7 Kinderen gaan schitteren!

Hoofdstuk 8 Ervaringen van kinderen, ouders en leerkrachten

Hoofdstuk 9 Dank

Hoofdstuk 10 Literatuurlijst

Hoofdstuk 11 Over de auteur

 

Recensie toevoegen
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.

Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home  
   
 

Trefwoord


Onderwijskunde, Pabo



Aanraders


Irene Westeneng : Pakkend passend onderwijs