Management | HRM | Verantwoord Ondernemen > Verandermanagement

Met open vizier
Auditing als stimulerende interventie





Auteur(s)    Ronald Stevens
Jaar    2013
Druk    1
Aantal pagina's    152
ISBN    9789023252061
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €26,50
Leverbaar: Direct
Bestel
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Download de Inhoudsopgave en het Voorwoord van Met open vizier

De maatschappelijke context waarin organisaties werken wordt complexer, vraagstukken vragen om een aanpak vanuit verschillende invalshoeken. Hoe kunnen organisaties met een open blik kijken naar hun eigen kracht, zwakten en mogelijkheden, om hun eigen ontwikkeling te stimuleren? Met Open Vizier schetst hoe het instrument auditing op een stimulerende manier kan worden ingezet. Doen we de goede dingen op een goede manier zodat die bijdraagt aan onze opdracht, ambitie en doelstellingen?

Aan de hand van onder andere twee voorbeelden, Arkin en Hogeschool Windesheim, definieert de auteur vier functies van auditing en laat hij zien onder welke condities een audit succesvol kan zijn en wat dat betekent voor de rol van de auditor. De tijd is rijp voor een ‘auditor nieuwe stijl’: een symbiose tussen een rechter, filosoof en estheet, met oog en oor voor de organisatie in ontwikkeling en voor de mensen die de organisatie maken.

Met open vizier is een verfrissende kijk op auditing voor zowel auditors met ambitie als organisaties die het aan durven hun ontwikkeling zelf ter hand nemen.

Ronald Stevens is organisatieandragoog en werkt sinds zo’n 25 jaar als veranderkundige, trainer en procesbegeleider. Hij treedt frequent op als voorzitter en lid van auditcommissies in de publieke sector (onder andere zorg, onderwijs, politie) en begeleidt organisaties in het ontwikkelen van integrale kwaliteitszorgsystemen en bij verandertrajecten. Sinds 1995 werkt hij vanuit Stevens Consultancy (www.stevens-consultancy.nl). Kijken naar hoe mensen een organisatie maken en vooral verder kunnen ontwikkelen, heeft hij tot zijn core business gemaakt.



Met open vizier

Voorwoord

Hoofdstuk 1 - Willen leren

Hoofdstuk 2 - Kijken naar een organisatie als auditor
2.1 Ontwikkelingen
2.2 De rationele school: meten is weten
2.3 De symbolistische school: betekenis geven
2.4 Vier managementsettings
2.5 Het type vraagstukken
2.6 De auditor in de rol van de derde
2.7 Conceptueel raamwerk

Hoofdstuk 3 - De cases
3.1 Arkin, voorheen Jellinek
3.2 Hogeschool Windesheim

Hoofdstuk 4 - Vier verschillende functies van een audit
4.1 Organisatiecontrole
4.2 Organisatie-uitvoering
4.3 Organisatieontwikkeling
4.4 Organisatiestrategie
4.5 Verborgen functie

Hoofdstuk 5 - De condities voor een ‘leerzame’ audit
5.1 Herkenning van de maatschappelijke dynamiek
5.2 Handelingsbereidheid en handelingsvermogen van de leiding
5.3 Handelingsbereidheid en handelingsvermogen van de staf
5.4 Vermogen tot reflecteren
5.5 Aansluiting bij professionals en kernproces (klant)

Hoofdstuk 6 - Een auditor nieuwe stijl
6.1 De auditor als derde
6.2 Het auditteam

Hoofdstuk 7 - Samenvatting en conclusie

Geraadpleegde literatuur

Gebruikte bronnen

 

Recensie toevoegen
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.

Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home