Management | HRM | Verantwoord Ondernemen > Verandermanagement

Reinventing business
Hoe bedrijven hun businessmodel innoveren





Auteur(s)    Henk Volberda, Frans van den Bosch, Kevin Heij
Jaar    2013
Druk    1
Aantal pagina's    272
ISBN    9789023251460
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €39,95
Leverbaar: Direct
Bestel
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Uitgave in samenwerking met Stichting Management Studies.

Download het Voorwoord, de Ten Geleide, de Executive summary en de Inleiding van hoofdstuk 1 van Re-inventing business.

Moet ik mijn businessmodel innoveren? Wie zich dat afvraagt, zal weinig hebben aan dit boek. Re-inventing business gaat er namelijk vanuit dat businessmodel-innovatie vanzelfsprekend is en een voorwaarde voor zakelijk succes. Echter, één op de drie bedrijven verwaarloost zijn businessmodel. Dit boek concentreert zich op het hoe en wanneer van businessmodel-innovatie. Het biedt managers recepten om de concurrentie te slim af te zijn en helpt ze te kiezen tussen verbetering van het bestaande businessmodel of radicale vernieuwing ervan. Eigen onderzoek en casuďstiek uit binnen- en buitenland schragen de conclusies. Een panel van Nederlandse topmanagers formuleert de do’s-and-don’ts van businessmodel-innovatie.

Henk Volberda vertelt over Re-inventing business




Bent u benieuwd hoe uw organisatie meer rendement kan halen uit businessmodellen?
Vul dan de businessmodel-innovatiescan in op: www.managementstudies.nl/businessmodel en ontvang een op uw organisatie toegesneden rapportage.

    ‘Businessmodellen verouderen steeds sneller. U moet dit boek echt lezen om uw businessmodel succesvol te veranderen.’
    Guido Dierick, CEO NXP Nederland

    ‘Re-inventing business laat op een unieke manier zien wat er achter de schermen gebeurt bij het veranderen van je businessmodel.’
    Goof Hamers, president-directeur IHC Merwede

    ‘Re-inventing business inspireert en zet managers aan tot actie en reflectie.’
    Hans Smits, CEO Havenbedrijf Rotterdam

    ‘Het aanpassen aan een veranderende wereld (‘survival of the fittest’) vereist het steeds opnieuw uitvinden van het eigen businessmodel en is een majeure leiderschapsuitdaging. Dit boek kan u daarbij helpen.’
    Feike Sijbesma, CEO DSM

    ‘Een absolute aanrader voor managers die hun organisaties willen laten groeien en ontwikkelen.’
    Jeffrey Tierie, CEO Claymount Technologies Group

    ‘Het boek geeft goed weer hoe managers de twee varianten van businessmodelinnovatie, verfijnen en vernieuwen, kunnen verwezenlijken.’
    Carlo van de Weijer, vice-president Traffic Solutions TomTom



    Lees hier een recensie over Re-inventing business in Management Executive.

    De recensie van Peter Desmyttere van DeSmyttere marketingadvies staat op www.desmyttere.be.



Re-inventing business

Voorwoord Feike Sijbesma, CEO Koninklijke DSM

Ten geleide

Executive summary

1 Inleiding
De noodzaak van businessmodel-innovatie
Een concurrentiewedloop met alleen maar verliezers?
Het onderzoek in vogelvlucht
De onderzoeksaanpak

2 Ken uw businessmodel
Inleiding
Elementen van een businessmodel
Businessmodel-innovatie
Businessmodel-vernieuwing, of toch -replicatie?
Vier hefbomen van businessmodel-vernieuwing en -replicatie
Wrap-up

3 Hoe bedrijven hun businessmodel aanpassen: fixatie, replicatie of vernieuwing
Inleiding
Businessmodel-innovatie
Businessmodel-innovatie naar sector
De effecten van businessmodel-innovatie op bedrijfsprestaties
De effecten nader beschouwd
Dynamiek en concurrentiedruk in het Nederlandse bedrijfsleven
Wrap-up

4 Hefbomen voor businessmodel-innovatie
Inleiding
Hefbomen van vernieuwing en replicatie
Complementaire effecten van hefbomen op businessmodel-vernieuwing: 1+1=3
Wrap-up

5 Versnellers en vertragers van businessmodel-innovatie
Inleiding
Transformationeel leiderschap: een katalysator van vernieuwing en replicatie
Identiteit van een organisatie: een versneller van replicatie
Innovatieve cultuur: een versneller van vernieuwing
Aantal jaren dat CEO werkzaam is bij organisatie: niet te kort en niet te lang
Kennisabsorptievermogen: een katalysator van vernieuwing en replicatie
Luisteren naar de klant: versneller van replicatie, vertrager van vernieuwing
Interne samenwerking: een versneller van replicatie
Groei van de organisatie: bevordert replicatie, belemmert vernieuwing
Corporate governance: korte versus lange termijn
Wet- en regelgeving: versneller en vertrager van businessmodel-innovatie
Wrap-up

6 Businessmodel-transformatietrajecten: strategie- of klantgedreven?
De businessmodel-innovatiematrix
Casestudy DSM: exploreren & domineren
Casestudy Havenbedrijf Rotterdam: exploreren & verbinden
Casestudy NXP: exploiteren & verbinden
Casestudy IHC Merwede: exploreren & verbinden
Hoe de hefbomen businessmodel-transformatie beďnvloeden
Wrap-up

7 Het managen van businessmodel-transformatie
Inleiding
Rollen van het top- en middenmanagement bij replicatie en vernieuwing
De taken van het top- en middenmanagement bij de hefbomen en versnellers van businessmodel-transformatie
Businessmodel-valkuilen: hoe die te vermijden en wanneer te veranderen
Cycli van replicatie en vernieuwing op sectorniveau
Het duale businessmodel: replicatie en vernieuwing op bedrijfsniveau
Wrap-up

8 Businessmodel-innovatie in perspectief: do’s-and-don’ts voor managers
De twee basistypen van businessmodel-innovatie
De hefbomen voor businessmodel-innovatie
Businessmodel-transformatie
Het management aan zet
Wat zijn de do’s-and-don’ts bij businessmodel-innovatie?

Bijlagen
Begrippenlijst
Definities van businessmodellen
Verantwoording onderzoek
Verantwoording van de survey
Deelnemende bedrijven en geďnterviewde personen

Literatuur

Dankwoord

Stichting Management Studies

 

Recensie toevoegen
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.

Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home