Lerarenopleidingen | Primair onderwijs > (Ortho-)Pedagogiek

Hoogbegaafde kinderen met stoornissen
Wat leerkrachten en ouders moeten weten





Auteur(s)    Ben Daeter
Jaar    2013
Druk    1
Aantal pagina's    180
ISBN    9789023251279
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €14,95
Leverbaar: Direct
Bestel
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Hoogbegaafde kinderen kunnen ook stoornissen hebben. Het is voor leerkrachten en ouders van groot belang dat zij hiervan op de hoogte zijn. Maar al te vaak verbloemt de hoogbegaafdheid een stoornis, met als gevolg dat er niet voldoende aandacht aan wordt besteed.

Leerkrachten basisonderwijs, en ouders, zijn niet de aangewezen personen om stoornissen te behandelen. Zij kunnen wel een belangrijke rol spelen door te verwijzen naar deskundigen. Ouders en leerkrachten kunnen samenwerken door met elkaar in gesprek te gaan over mogelijk afwijkend gedrag.

Dit boek belicht de meest voorkomende stoornissen in het basisonderwijs en legt uit wat de mogelijke relatie is met hoogbegaafdheid. Het helpt zo leerkrachten en ouders om beter inzicht te krijgen in mogelijke stoornissen bij hoogbegaafdheid.



Dankwoord

Inleiding

1 Observeren

2 De kwestie van de misdiagnoses
The Theory of Positive Disintegration
Samenvatting en conclusies

3 Kenmerken van hoogbegaafdheid
Andere vormen van denken
Samenvatting en conclusies

4 Dyslexie
4.1 Wat is het?
4.2 Wist je dat?
4.3 Dyslexie en hoogbegaafdheid
4.4 Samenvatting en conclusies

5 Dyscalculie
5.1 Wat is het?
5.2 Wist je dat?
5.3 Dyscalculie en hoogbegaafdheid
5.4 Samenvatting en conclusies

6 Autismespectrumstoornis
6.1 Wat is het?
6.2 Wist je dat?
6.3 ASS en hoogbegaafdheid
6.4 Samenvatting en conclusies

7 PDD-NOS
7.1 Wat is het?
7.2 Wist je dat?
7.3 PDD-NOS en hoogbegaafdheid
7.4 Samenvatting en conclusies

8 OCD
8.1 Wat is het?
8.2 Wist je dat?
8.3 OCD en hoogbegaafdheid
8.4 Samenvatting en conclusies

9. ADHD
9.1 Wat is ADHD?
9.2 Wist je dat?
9.3 ADHD en hoogbegaafdheid
9.4 Samenvatting en conclusies

10 NLD
10.1 Wat is het?
10.2 Wist je dat?
10.3 NLD en hoogbegaafdheid
10.4 Samenvatting en conclusies

11 Samenvatting: hoogbegaafde kinderen met leerstoornissen

12 De checklists
Toelichting
Checklist 1 Hoogbegaafdheid
Checklist 2 Dyslexie
Checklist 3 Dyscalculie
Checklist 4 Autismespectrumstoornis (ASS)
Checklist 5 PDD-NOS
Checklist 6 OCD
Checklist 7 ADHD
Checklist 8 NLD

Zaakregister

Over de auteur

Ook verkrijgbaar bij Van Gorcum
 

Recensie toevoegen
| Hoogbegaafde kinderen met stoornissen
17 december 2015 | door: Arja Kerpel
"Positief aan dit boek vind ik dat Ben Daeter veel aandacht heeft voor het gevaar van misdiagnoses. Ook schrijft hij over de theorie van Dabrowski. Twee onderwerpen die zeker de aandacht verdienen." Bron: wij-leren.nl Lees de hele recensie hier!
Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home  
   
 

Trefwoord


Basisonderwijs, Hoogbegaafdheid, Pabo



Aanraders


Els Schrover : Uitdagend onderwijs aan begaafde leerlingen

Janssen-Vos F., Pompert B. : Startblokken van Basisontwikkeling

Sylvia Drent, Eleonoor van Gerven : Passend onderwijs voor begaafde leerlingen

Janssen-Vos F. : Spel en ontwikkeling

Veen-Mulders L. van der, Serra M., Hoofdakker B.J. van den, Minderaa R.B. (red.) : Sociaal onhandig