Management | HRM | Verantwoord Ondernemen > Communicatie | Marketing

Mensenkennis werkt!
Psychologie voor managers





Auteur(s)    Toine Al
Jaar    2012
Druk    1
Aantal pagina's    208
ISBN    9789023246770
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €20,95
Leverbaar: Direct
Bestel
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Lees waarom:

  • 80 procent denkt bij de beste 20 procent te horen

  • de baas altijd de leukste is

  • we niet kunnen multitasken
Lees hoe:
  • je je beste beslissingen onbewust neemt

  • je profiteert van gezonde stress

  • je medewerkers wél voor je plannen wint

  • ...en meer

    'Dit helpt me veel effectiever te managen'
    Bart Kruyning, deelnemer collegereeks


Vraag je je ook wel eens af wat medewerkers en collega’s echt denken? Waarom jouw gedrag een heel ander effect heeft dan je bedoelde? Dan ben je de enige niet.

Toch is het gedrag van de mensen met wie je dagelijks te maken hebt beter te voorspellen dan je denkt. Als je weet welke mechanismen erachter zitten. Die bepalen voor een belangrijk deel hoe we denken, doen en reageren op de omgeving. En dus ook hoe het er op de werkvloer aan toe gaat. Hoe meer je daarvan weet, des te minder je ontgaat.

Managementauteur Toine Al zet de meest voorkomende op een rij, wanneer je ermee te maken hebt, hoe ze werken en hoe je er mee om kunt gaan. Hij baseerde zich op de succesvolle collegereeks ‘Psychologie voor Managers’, die gegeven wordt door bekende hoogleraren als Ap Dijksterhuis, Margriet Sitskoorn, Carsten de Dreu, Theo Compernolle en Rob Vinke.

Toine Al vertaalde hun heldere inzichten en verrassende verklaringen in vuistregels voor de dagelijkse praktijk.

Interview met Toine Al
Lees een interview met de auteur over het boek Mensenkennis werkt! Psychologie voor managers, of bekijk onderstaand interview!



Download hoofdstuk 2 van Mensenkennis werkt...



Mensenkennis werkt!
Psychologie voor managers

Voorwoord
Inhoudspagina
Introductie

Hoofdstuk 1: Inleiding

Mensenkennis ligt op straat
Waarom kennis van psychologie voor managers en leidinggevenden onmisbaar is en de kennis voor het oprapen ligt.

Interview Rob Vinke
‘We zijn koortsachtig op zoek naar motivatie’

Hoofdstuk 2: Motiveren en belonen
De passies van een prinses
Wat beweegt ons diep van binnen en hoe kun je anderen het beste motiveren?

Interview Margriet Sitskoorn
‘De neiging tot veranderen is er bij iedereen’

Hoofdstuk 3: Ons brein
Pijn en genot op de werkvloer
Hoe werkt ons brein, wat doet het met ons gedrag en ons vermogen om te leren?

Interview Ap Dijksterhuis
‘Dat je alles in de hand hebt is een fabeltje’

Hoofdstuk 4: Het onbewuste
Jij beslist, je onbewuste wikt
Hoe bepaalt het onbewuste ons gedrag en keuzes en helpt het ons beter te beslissen?

Interview Robert Cialdini
‘Iedereen kan leren om overtuigender over te komen'

Hoofdstuk 5: Beïnvloeden
Voor jou doen ze alles
Hoe helpen de zes principes van beïnvloeden en overtuigen anderen voor ons te winnen?

Interview Erik van de Loo
‘Het echte werk ligt op het vlak van de menskant’

Hoofdstuk 6: Veranderen
Hoe krijg je ze mee?
Hoe krijg je medewerkers echt mee om actief bij te dragen aan welke verandering dan ook?

Interview Roos Vonk
‘Feedback is ook belangrijk als alles goed gaat’

Hoofdstuk 7: Zelfkennis
Valkuilen op de weg naar zelfkennis
Hoe omzeil je de valkuilen van je ego op weg naar echte zelfkennis?

Interview Carsten de Dreu
‘Conflictbeheersing loont!’

Hoofdstuk 8: Conflicten beheersen
Over ego’s en lange tenen
Hoe herken je conflicten tijdig, en leid je ze in goede banen om ze te neutraliseren?

Interview Theo Compernolle
‘Managers kunnen veel doen voor de stressbalans’

Hoofdstuk 9: Stress
Hoe houd je de stressmachine in topconditie?
Hoe blijf je stress de baas en breng je jezelf en je medewerkers tot betere prestaties?

Eindnoten

Aanbevolen literatuur en publicaties

Antwoorden test – Peil je psychologische basiskennis

Over de auteur

 

Recensie toevoegen
| ‘Mensenkennis werkt’ is een must voor managers
24 augustus 2012 | door: Jancees van Westering
Hoe kan het management van organisaties profiteren van praktische inzichten uit de psychologie? Met deze vraag ging publicist en HRM-specialist Toine Al aan de slag en dat heeft een buitengewoon nuttig en helder antwoord opgeleverd. Al jaren roept vrijwel iedereen dat mensen het kapitaal van een organisatie vormen. Dus hoort de vraag wat mensen beweegt met stip de hitlijst aan te voeren. Valt het daarom in het belang van concurrerend Nederland niet te hopen dat iedereen die zich manager noemt het ‘gele boekje’ aanschaft en met zorg bestudeert?

Een toegankelijke grabbelton vol psychologische inzichten, waar je direct wat mee kunt: zo valt ‘Mensenkennis werkt’ te typeren. Zelfkennis, positieve en negatieve stress, conflictbeheersing, de kunst van beïnvloeden, de werking van ons brein, de kracht van het onderbewuste , de vraag hoe je mensen motiveert: al deze onderwerpen laat Toine Al de revue passeren. Via een kort interview met een superspecialist, een meer uitgebreide beschouwing en ten slotte een overzicht van tips en hoofdpunten. Met overal tussendoor praktijkvoorbeelden hoe managers hebben kunnen profiteren van de geboden inzichten. Het boek is gebaseerd op een collegereeks ‘Psychologie voor Managers’ gegeven aan Nyenrode en georganiseerd door Focus Conferences.

Soms bevestigt de wetenschap iets dat iedereen al weet: van de stelling ‘Zwakke punten zijn te ontwikkelen door training’ zal dan ook niemand opgewonden raken. Maar daar staan verrassende concepten tegenover: zoals het belang van onbewust nadenken, de valkuilen van multitasking en stress als onzichtbare motor. Tenslotte, nu wij het toch over psychologie en de werking van hersens hebben: ‘Mensenkennis werkt’ leest zo vlot weg dat je gemakkelijk een aantal wijsheden over het hoofd ziet. Vandaar de tip om er wat vaker in te duiken en wellicht ook een lijstje te maken van ‘hapklare brokken’ waar je echt iets mee gaat doen.

Jancees van Westering, coach/trainer www.storyfinding.nl
| Mensenkennis werkt! Psychologie voor managers
23 juli 2012 | door: Hein J.M. Knaapen
Toen ik bij KPN Chief HR Officer was en ik met mijn team een leiderschapsprogramma voor middenmanagement trachtte te beginnen, stiet ik tot mijn verbazing op veel onbegrip in het topmanagement, waar aanvankelijk het idee leefde dat het middenmanagement daar helemaal geen behoefte aan had omdat ze maar beter gewoon hun werk konden doen. Dat had ik natuurlijk niet erg goed voorbereid want dit soort reacties zegt vaak ook iets over het voorstel, maar ik moest er toch aan terugdenken toen ik 'Mensenkennis werkt' las.

Toine Al ken ik al sinds de dagen dat hij hoofdredacteur was van PW, een actualiteitenmagazine voor personeelchefs. Hij had daar een verfrissende blik van buiten het vak en maakte, vond ik, een vrij hip en actueel blad dat ik graag las. Hij is zich nadien managementauteur gaan noemen, ik denk dat hij dat woord zelf bedacht heeft maar het klopt aardig. En hoe moet je eigenlijk over management schrijven zonder dat je in alle bekende, draderige taalgebruik terecht komt? Er zijn echt heel veel boeken in dit genre die oppervlakkig of oninteressant of de pietluttig zijn of alle drie bij elkaar. En dat maakt de trek om managementboeken te lezen, niet groter.

Nu heeft Al een boek geschreven waarin ik in de eerste plaats zijn frisse hand herken, maar dat ook nog eens de moeite waard is omdat het op een bijna luchtige manier wetenschappelijke inzichten met praktische aanbevelingen combineert. En al lezend trof ik er eerlijk gezegd veel in aan waarvan ik zelf behoorlijk veel kan leren.

Hij heeft een lezingencyclus van Focus Conferences als uitgangspunt genomen en heeft een aantal wetenschappers en auteurs gesproken die elk vanuit hun perspectief de effectiviteit van management belichten en daarbij vrij veel oude inzichten bij het groot vuil plaatsen en boeiende nieuwe wijsheden presenteren. Zo komen Rob Vinke langs, die al zijn leven lang schrijft en denkt over effectiviteit van organisaties, Ap Dijksterhuis met fascinerende inzichten over hoe het onbewuste ons leidt, maar ook Erik van de Loo, psychoanalyst en hoogleraar en Theo Compernolle, neuropsychiater. Deze job title is voor mij trouwens een neologisme. En anderen komen langs en dragen bij.

Al heeft ze geinterviewd en daarna steeds een hoofdstuk met praktische beschouwingen geschreven over het desbetreffende onderwerp. Hij is niet overal even overtuigend: sommige interviews, bij voorbeeld met Erik van de Loo, zijn wel erg kort en ook niet erg precies, maar het interview met Dijksterhuis vind ik dan weer heel openbarend. Zijn inleidende hoofdstuk, bedoeld om te laten zien hoe belangrijk het is dat managers meer van psychologie weten (en ik ben het er echt mee eens), is ronduit langdradig. Het punt had in de helft van het aantal woorden gemaakt kunnen worden. Maar de volgende hoofdstukken zijn onderhoudend en combineren het inzicht heel elegant met de praktische aanbevelingen.

Veel middenmanagement maar ook hoger management zou er wat aan hebben om dit boek te lezen, niet omdat het oplossingen biedt maar wel omdat het manieren van benaderen van veel voorkomende problemen presenteert die de geest verruimen, of misschien moet ik zeggen: die het onbewuste verruimen. Het is niet de steen der wijzen maar ik ken veel boeken die onder die ambitie juist bezweken zijn. Dit boek is praktisch en goed geschreven en het geeft veel handvatten voor operationele managers. En in KPN is het uiteindelijk allemaal goed gekomen met dat leiderschapsprogramma voor middenmanagement.
| Mensenkennis werkt! Psychologie voor managers
6 juli 2012 | door: Marijke Beukema
De titel laat niets te raden: psychologie en mensenkennis, daar heb je wat aan in je werk als leidinggevende. Maar waarom zou een coach of supervisor zo’n boek lezen? Die heeft die kennis toch allang in huis? Dat dacht ik tot ik op pagina 7 via een test mijn psychologische basiskennis moest testen. Het zat goed fout met die kennis. Hoe kan dat nou, ik heb mijn vakliteratuur altijd aardig bijgehouden, dacht ik. Toch blijk ik met verouderde kennis te werken. En ik leerde welke psychologische processen daarin een rol spelen: cognitieve dissonantie en adaptatie, bijvoorbeeld. Na het lezen van dit boek ben ik weer bij, want er is de laatste jaren heel veel onderzoek gedaan en die kennis vanuit de sociale- en neuropsychologie is verbonden met organisatiepsychologie en personeelswetenschappen. Waardoor het waardevolle toegepaste kennis wordt.

De auteur volgde de collegereeks ‘Psychologie voor managers’, georganiseerd door Focus Conferences. Ook interviewde hij de elf hoogleraren en enkele deelnemers aan deze colleges en gaf zo een buitengewoon heldere inkijk in de praktische bruikbaarheid van hedendaags psychologisch onderzoek. De gekozen thema’s zijn stuk voor stuk belangrijk en herkenbaar op de werkvloer. Motivatie en beloning, beïnvloeding, veranderen, conflicten hanteren en stress zijn thema’s die verbonden worden met de nieuwste kennis over de hersenen en de werking van het (on)bewuste. Dat levert voor de lezer zowel kennis op van degenen waar hij mee werkt – werknemers in organisaties of coachees – als zelfkennis. Het belang van vooral het laatste blijkt niet te overschatten, maar dat wisten we al.

Dit alles wordt gepresenteerd in een prettig geschreven, handzaam en mooi uitgevoerd boek. Zeer aanbevolen voor wie de collegereeks te tijdrovend of te duur acht: een uitstekend alternatief.

Marijke Beukema (coach en supervisor)
Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home