Lerarenopleidingen | Primair onderwijs > Onderwijskunde

Onderpresteren op de basisschool






Auteur(s)    Saskia Bruyn
Jaar    2011
Druk    1
Aantal pagina's    200
ISBN    9789023247661
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €23,95
Leverbaar: Direct
Bestel
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Veel kinderen komen op de basisschool niet uit de verf. Volgens de Onderwijsraad presteert een zevende van de leerlingen onder zijn of haar niveau. Onderpresteren staat dan ook volop in de belangstelling. Een lezing over het onderwerp kan rekenen op massale inschrijving en het woord maakt in ieder gezelschap een levendige discussie los.

Niet alleen hoogbegaafde kinderen, maar ook leerlingen van gemiddelde intelligentie kunnen om allerlei redenen ontmoedigd raken en afhaken. Als het leren langere tijd stagneert, kan een taai gedragspatroon de kop opsteken. Gedrag dat de schoolloopbaan en het zelfvertrouwen van het kind beschadigt. Gelukkig is hier op de basisschool al veel tegen te ondernemen.

Ouders en leerkrachten zien vaak wel dat er iets misgaat, met nadelige gevolgen voor de kinderen, maar ze hebben er geen antwoord op. Dit boek brengt helder in kaart hoe je onderpresteren herkent, wat de oorzaken kunnen zijn en wat je er aan kunt doen.

'Onderpresteren op de basisschool' is een toegankelijk boek dat leerkrachten en ouders inspireert en ondersteunt bij het begeleiden van het leerproces. Met behulp van het model van de Leercirkel kun je werkhoudingsproblemen signaleren en onderpresteren voorkomen: je ziet waar het leren vastloopt en hoe je er weer een positieve draai aan kunt geven.

Meer informatie: www.onderpresteren.nl



Voorwoord VII
Leeswijzer IX
Dankwoord XI

Deel I Wat is onderpresteren en wat zijn de gevolgen? 1

1 Waar hebben we het over? 3

2 Hoe vaak komt onderpresteren voor in het basisonderwijs? 13

3 De psychologische gevolgen 19
3.1 Erikson: cruciale stadia 20
3.2 Goleman: verstoorde aandachthuishouding 22
3.3 Seligman: aangeleerde hulpeloosheid 26
3.4 Whitley: verantwoordelijkheid 29
3.5 Berne: de kleine professor 32
3.6 Algemeen: schema’s 35

Deel II Achtergronden van onderpresteren, over leren 39

4 Leren 41
4.1 Wat is leren? 42
4.2 Waarom leren we (niet)? De lust tot leren 44
4.3 Leren en ontwikkeling 48
4.4 Leren en school 54

5 Hechting thuis: de Circle of Security 61

6 Hechting op school: de Leercircel 69Deel III Stagnatie in de Leercirkel 75

7 De Instructiefase, het begin van de Leercirkel 77
7.1 Klaar voor de start 78
7.2 Hulpvraag en -aanbod 80
7.3 Wat je verwacht is wat je krijgt 82

8 De Exploratiefase 89

9 De Stressfase 97

10 De Hulpvraag 103

Deel IV Het voorkomen van onderpresteren 111

11 Wat kun je doen als leerkracht? 113
11.1 Instructiefase 116
11.2 Exploratiefase 122
11.3 Stressfase 127
11.4 Hulpvraag 128
11.5 Stappenplan 135

12 Wat kun je doen als ouder? 145
12.1 Ouders en school 146
12.2 Leren thuis 153
12.3 Persoonlijkheid 156
12.4 Opvoeding en ouderschapsstijl 160

Woordenlijst voor ouders 169
Na de basisschool, de grote oversteek 177
Signaleringslijst 180
Literatuurverwijzingen 181
Register 185
 

Recensie toevoegen
| Onderpresteren op de basisschool
17 december 2015 | door: Arja Kerpel
"Het boek Onderpresteren op de basisschool is toegankelijk geschreven. Het is niet uitputtend als het gaat om tips, maar het geeft wel goed inzicht in de onderpresteerder. Het is inspirerend voor zowel ouders als leerkrachten." Bron: wij-leren.nl Lees de hele recensie hier!
Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home