Lerarenopleidingen | Primair onderwijs > (Ortho-)Pedagogiek

Slim beleid
Keuzes en consequenties bij beleid voor hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs





Auteur(s)    Eleonoor van Gerven
Jaar    2008
Druk    1
Aantal pagina's    168
ISBN    9789023244431
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €39,95
Leverbaar: Direct
Bestel
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Basisscholen hebben als opdracht passend onderwijs te bieden aan alle leerlingen die zijn ingeschreven bij de school. Voor zorgleerlingen moet de begeleidingsstructuur zijn vastgelegd in een zorgplan. Hoogbegaafde leerlingen vallen onder de categorie zorgleerlingen ­omdat zij speciale pedagogische en didactische ­behoeftes hebben. Voor hen dient het onderwijs en de begeleiding die zij krijgen dus ook vastgelegd te zijn in een plan.
Een beleidsplan of een zorgplan voor hoogbegaafde leerlingen is daarom geen luxe. Maar waar moet een team allemaal aan denken als het zo’n plan wil gaan opstellen? Voor de meeste schoolteams betekent het ontwikkelen van een plan kijken naar zichzelf, kijken naar leerlingen en kijken naar het begrip passend onderwijs. Dat roept vragen op zoals ‘Hoe protocolleren we signalering en diagnostiek?’ ‘Wanneer vinden wij dat we passend onderwijs bieden?’ ‘Welke keuze­mogelijkheden zijn er voor begeleidingsvormen?’ en ‘Hoe gaan we om met leertijdverkorting?’
'Slim Beleid' is geschreven om schoolteams te helpen om tot een goed beleidsplan ten behoeve van de hoogbegaafde leerlingen te komen. Uitgangspunt is dat er een doorgaande lijn in de aanpak moet ontstaan die aansluit bij de bestaande manier van onderwijs geven op elke school. Beleid voor één specifieke groep leerlingen mag nooit betekenen dat het hele onderwijssysteem binnen een school op zijn kop wordt gezet, maar moet wel betekenen dat gestreefd wordt naar onder­wijs dat goed is voor de leerling en de ­leerkracht.



Slim beleid

Inleiding

1 Wie maakt het beleid?
1.1 Inleiding
1.2Het voortraject
1.3 Werkzaamheden van het projectteam
1.4 Onderdelen van het beleidsplan
1.5 Competenties van het projectteam

2 Doelgroep van het beleidsplan
2.1 Inleiding
2.2 Terminologie
2.3 Verschillen tussen de groepen
2.4 Consequenties van uw keuze
2.5 Competenties van de leerkrachten

3 Signalering en diagnostiek
3.1 Inleiding
3.2 De stappen van een protocol
3.3 Keuzes en consequenties
3.4 Competenties van de leerkrachten

4 Vervroegde doorstroming
4.1 Inleiding
4.2Beďnvloedende factoren bij vervroegde doorstroming
4.3 Keuzes en consequenties
4.4 Competenties van de leerkrachten

5 Leerlijnen
5.1 Inleiding
5.2 Invloed van leereigenschappen op het leerstofaanbod
5.3 Keuzes en consequenties
5.4 Competenties van de leerkrachten

6 Bijzondere leerlingzorg
6.1 Inleiding
6.2 Werken met zorgleerlingen
6.3 Documentatie van leerlingzorg
6.4 Keuzes en consequenties
6.5 Competenties van de leerkracht

7 Voorbereiding, realisatie en evaluatie
7.1 Inleiding
7.2 Invoeren in etappes
7.3 Functies en rollen
7.4 Presentatie van het beleidsplan
7.5 Een jaar later
7.6 Losse eindjes

Literatuur

Bijlagen
1 Besluitenlijst beleidsplan
2 Checklist vereiste competenties
3 Planning implementatie beleidsplan
4 Voorbeeld takenoverzicht per functie
5 Verzameldossier vervroegde doorstroming
6 Intakevragenlijst nieuwe leerlingen

Over de auteur
 

Recensie toevoegen
| Beleid rond hoogbegaafdheid
17 december 2015 | door: Arja Kerpel
"Het boek is een geschikte handreiking bij het opzetten van beleid voor begaafde leerlingen." Bron: wij-leren.nl Lees de hele recensie hier!
Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home