Management | HRM | Verantwoord Ondernemen > Management vaardigheden | Leiding geven

Relationele coaching
Wegen naar meesterschap in helpende gesprekken





Auteur(s)    Erik de Haan
Jaar    2007
Druk    1
Aantal pagina's    272
ISBN    9789023243489
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €41,50
Leverbaar: Direct
Bestel
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Genomineerd voor Ooa Boek van het Jaar prijs 2008

“Navigeren door het terrein van coaching is als het zoeken naar de uitgang van een verwarrend doolhof. Teveel boeken, teveel snelle oplossingen, en, helaas, te weinig substantie. Gezien de huidige stand van zaken in het veld was het mij een groot genoegen het boek van Erik de Haan Relationele Coaching te lezen. Voor de verandering is dit een bijdrage die verder gaat dan het afgezaagde en overduidelijke. In plaats daarvan neemt de auteur ons mee op een spannende reis die laat zien wat coachen is en die ons voorziet van een gids die zijn gelijke niet kent. Iedereen die beter wil begrijpen wat coaching inhoudt, doet er goed aan dit boek te lezen.“
Manfred Kets de Vries, Professor of Leadership Development, INSEAD

Relationele Coaching is een radicaal andere manier van kijken naar coaching, namelijk die welke de relatie centraal stelt, vanuit het perspectief van de coachee. Relationele coaching heeft een lange traditie maar krijgt in de afgelopen decennia betrouwbare onderzoeksresultaten als steun in de rug. 'Relationele Coaching' geeft de moderne executive coach tien geboden om het eigen vak nog beter uit te oefenen:

      1. Zorg er in de eerste plaats voor niet te schaden;
      2. Heb vertrouwen;
      3. Commiteer je met hart en ziel aan je benadering, ook als je weet dat het niet uitmaakt welke professionele benadering je kiest;
      4. Voed de hoop van je coachee;
      5. Bekijk de coaching vanuit je coachee;
      6. Werk aan je coachingrelatie, bespreek haar expliciet;
      7. Als het niet goed klikt, ga dan op zoek naar een vervanger;
      8. Zorg goed voor jezelf;
      9. Blijf zo fris en onbevangen mogelijk;
      10. Maak je niet te veel zorgen over de specifieke dingen die je doet.
Dit boek laat zien hoe elk van deze motto's is onderbouwd door degelijk kwantitatief onderzoek.

'Relationele Coaching' geeft niet alleen een compleet overzicht van het vak en van de nieuwste ontwikkelingen, maar ook van de state of the art in andere opzichten. In het tweede deel presenteert dit boek nieuw kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar effecten en ervaringen van coaching. En in het derde deel vindt de lezer een introductie tot de activiteiten die een goede coach maken, en de mechanismen die toetsen dat coaches hun vak verstaan. Opleiding, accreditatie, supervisie en aanbevolen literatuur passeren hier de revue.

Erik de Haan is directeur van Ashridges Centre for Coaching, en adviseur voor organisatieontwikkeling bij Ashridge Consulting nabij Londen. Daarnaast is hij executive coach, supervisor en accreditor van andere coaches. In zijn rol als programmaleider van de Ashridge Masters in Executive Coaching werkt hij met de inhoud van dit boek in het tweede jaar van die studie. Hij publiceerde eerder 'King Lear voor adviseurs en managers' (1997), 'Leren met collega's' (2001), 'Coachen met collega's' (2004) en 'Adviseren voor gevorderden' (2005). Deze boeken zijn eveneens in het Engels verschenen en de laatste ook in het Russisch.



   (Bekijk enkele voorbeeldpagina's van dit boek.)

Relationele coaching

Deel 1: de wegen van het coachen
Inleiding: de wegen van het coachen

1. Van intake naar interventie: de contouren van een ambacht
1.1 Coaching: een nieuwe trend?
1.2 Het ontwikkelen van een coachingrelatie
1.3 De organisatiecoach
1.4 Het speelveld van de coach
1.5 Een coach van binnen of buiten de organisatie?
1.6 Welke benadering voor wie?

2. Van stigma naar status: de groei van een professie
2.1 De exponentiële groei in de beoefening van coaching
2.2 Onderliggende maatschappelijke trends
2.3 Wat kunnen we leren van deze trends?

3. Van prijsvechten naar prijzen voor iedereen: de werkzame ingrediënten
3.1 Veel evidentie voor een grote effectiviteit
3.2 Geen verschil in effectiviteit tussen benaderingen
3.3 De werkzame bestanddelen zijn ‘gemeenschappelijk’
3.4 Werkalliantie, therapeut en cliënt zijn de sterkst werkzame bestanddelen

4. Van interventie naar interactie: relationele coaching
4.1 Tien geboden voor de executive coach
4.2 Effectief coachen betekent relationeel coachen
4.3 De coachingrelatie als een aaneenschakeling van kritieke momenten
4.4 Relationeel coachen maakt verschil op kritieke momenten


Deel 2: de wegen van het onderzoeken
Inleiding: de wegen van het onderzoeken

5.Coachees aan het woord: welke interventies werken voor ons?
5.1 Inleiding
5.2 Beschrijving van het onderzoek
5.3 Kwantitatieve resultaten: behulpzaamheid blijkt een generieke ervaring te zijn
5.4 Kwalitatieve resultaten: waardering van het belang van de coachingrelatie
5.5 Conclusie

6. “Ik twijfel dus ik coach”: spannende momenten van beginnende coaches
6.1 Inleiding
6.2 Eerste indeling van de 80 momenten
6.3 Samenvatting in de vorm van een ‘twijfelachtig’ verhaal
6.4 Hoe met deze spannende momenten en twijfels om te gaan?
6.5 Conclusie

7. “Ik worstel en kom boven”: spannende momenten van ervaren coaches
7.1 Inleiding
7.2 Eerste indeling van de 78 momenten
7.3 Samenvatting in de vorm van een ‘spannend’ verhaal
7.4 Hoe met deze spannende en kritieke momenten om te gaan? 9
7.5 Conclusie


8. Coaches aan het woord: hoe om te gaan met spannende momenten?
met Andrew Day, Eddie Blass, Charlotte Sills & Colin Bertie
8.1 Inleiding
8.2 Beschrijving van het onderzoek
8.3 De temporele aspecten van de spannende momenten
8.4 Hoe met deze spannende momenten om te gaan: het gebruik van supervisie
8.5 Conclusie


Deel 3: de wegen naar meesterschap
Inleiding: de wegen naar meesterschap

9. Opleiding en accreditatie van de executive coach
9.1 Competentiegebieden van de coach
9.2 Coachopleidingen
9.3 Coachaccreditatie

10. Voortgaande professionele ontwikkeling van de executive coach
10.1 Individuele professionele ontwikkeling
10.2 Co-coaching en intercollegiale consultatie
10.3 Coach supervisie

11. Bibliotheek van de executive coach
11.1 Inleiding: over coachen en lezen
11.2 Een historisch overzicht in fictie
11.3 Hoogtepunten uit de coachingliteratuur
11.4 Hoogtepunten uit de psychotherapie
11.4.1 Herons Helping the cliënt: specifieke interventies die helpen
11.5 Boeken over de zorg voor de coach

12. Toekomst van de executive coach
12.1 De rol van onderzoek voor coaching
12.2 De rol van coaching voor arbeidsorganisaties

Bijlage A: 80 spannende momenten van beginnende coaches
Bijlage B: 78 spannende momenten van ervaren coaches
Bijlage C: casusbeschrijving Tamara
Bijlage D: verbatim transscriptie Ken
Bijlage E: gedragscode voor executive coaches
 

Recensie toevoegen
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.

Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home