Lerarenopleidingen | Primair onderwijs > Vakken

Aardrijkskunde geven
Praktische vakdidactiek voor het basisonderwijs





Auteur(s)    de Hamer A., Bakker A., van Heck M., Broere H.
Jaar    2007
Druk    1
Aantal pagina's    300
ISBN    9789023243199
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €15,50
Leverbaar: Direct
Bestel
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Een deel van dit boek gratis bekijken of voor een klein bedrag voor een half jaar of jaar digitaal aanschaffen? Dit kan via Yindo.

‘Aardrijkskunde geven’ is een van de leukste aspecten van het beroep basisschoolleraar. Je kunt bij het vak aardrijkskunde de nieuwsgierigheid van leerlingen letterlijk onbegrensd aanmoedigen. En samen met hen naar de antwoorden op vragen zoeken. Immers: alles wat je op het aardoppervlak ziet, kun je verklaren. Het ene verschijnsel weliswaar wat gemakkelijker dan het andere, maar er is geen aardrijkskundeonderwerp dat niet op basisschoolniveau onderzocht of uitgelegd kan worden.

Vanuit deze overtuiging hebben de vier auteurs dit boek geschreven. Het team bestaat uit vier geografen die ondersteund worden door een ICT-specialist met een grote interesse voor aardrijkskunde. Alle auteurs zijn werkzaam als pabodocent. Ook tijdens hun eigen lessen op de pabo hanteren zij het motto: Aardrijkskunde is leuk, aardrijkskunde moet je doen.

‘Aardrijkskunde Geven’ is een boek met een heldere structuur. Elk hoofdstuk heeft een didactisch deel en een kennisdeel. In het didactische deel wordt de lezer meegenomen naar de klas: hoe gééf je nu eigenlijk aardrijkskunde? Het kennisdeel is opgebouwd volgens de onderwerpen uit de kerndoelen. De student die de kennisgedeelten uit dit boek beheerst, kan in ieder geval de instaptoetsen maken. In de afsluiting van ieder hoofdstuk staan toetsvragen en lessuggesties. Verder wordt de lezer uitgedaagd om wat meer de diepte in te gaan: zelf onderzoek te doen of kennis te maken met de enorme hoeveelheid informatie op internet, die voor de lezer toegankelijk is gemaakt. Daarom is er een interactieve component bij deze methode, met links en digitale toepassingen: www.aardrijkskundegeven.vangorcum.nl.
Hier vind je onder andere praktijkvoorbeelden voor de basisschool, alsmede extra lessuggesties en opdrachten, en verrijkings- en beeldmateriaal betreffende het geven van aardrijkskunde.

Met ‘Aardrijkskunde Geven’ en de bijbehorende digitale component zorg je voor een goede uitrusting om het vak aardrijkskunde op een boeiende en verantwoorde manier te geven!



   (Bekijk enkele voorbeeldpagina's van dit boek.)

Aardrijkskunde geven

Hoe werk je met Aardrijkskunde geven?

1 Vakdidactiek: wat is aardrijkskunde?
Kennis: introductie van de kennisonderwerpen
1.1 Wat is aardrijkskunde?
1.2 Kennismaken
1.3 Afsluiting
Lessuggestie: onderschriften maken bij krantenfoto’s
Onderzoek: geografische vierslag toepassen op foto’s
Zelfstudieopdracht: hoe wordt er aardrijkskunde gegeven op jouw stageschool?
Toetsvragen

2 Vakdidactiek: aardrijkskundedoelen
Kennis: topografie en de aarde fysisch
2.1 Aardrijkskundedoelen 21
2.2 Topografie en de aarde fysisch 30
2.3 Afsluiting 40
Lessuggestie: wonen op een vulkaan
Onderzoek: teken een kaart van Afrika
Zelfstudieopdracht: een overzicht van de aardrijkskundedoelen op je stageschool
Toetsvragen

3 Vakdidactiek: lesgeven met de kaart
Kennis: de klimaten op aarde
3.1 Lesgeven met de kaart
3.2 De klimaten op aarde
3.3 Afsluiting
Lessuggestie 1: de seizoenen en de globe
lessuggestie 2: kaarten natekenen voor groep 4, 5 en 6
Onderzoek: natuurlijke omstandigheden op aarde
Zelfstudieopdracht: digitale kaarten
Toetsvragen

4 Vakdidactiek: leren waarderen
Kennis: de mens in beweging
4.1 Leren waarderen
4.2 De mens in beweging
4.3 Afsluiting
Lessuggestie: een rollenspel
Onderzoek: wanneer is een land onderontwikkeld?
Zelfstudieopdracht: hoe worden bepaalde landen gezien?
Toetsvragen

5 Vakdidactiek: lessen maken!
Kennis: water en landschappen in Nederland
5.1 Lessen maken!
5.2 Water en landschappen in Nederland
5.3 Afsluiting
Lessuggestie: een mysterie over het rivierengebied
Onderzoek: kan de school waar jij lesgeeft overstromen?
Zelfstudieopdracht: webquests
Toetsvragen

6 Vakdidactiek: welke materialen gebruik je?
Kennis: de stad
6.1 Welke materialen gebruik je?
6.2 De stad
6.3 Afsluiting
Lessuggestie: de stad in beeld
Onderzoek: onderzoek de ontstaansgeschiedenis van een wijk
Zelfstudieopdracht: vergelijk methodes
Toetsvragen

7 Vakdidactiek: op onderzoek uit
Kennis: aardrijkskunde in je omgeving
7.1 Op onderzoek uit
7.2 Aardrijkskunde in je omgeving
7.3 Afsluiting
Lessuggestie: de wijk in kaart brengen en verbeteren
Onderzoek: maak een hotspotkaart
Zelfstudieopdracht: werkbladen maken
Toetsvragen

8 Vakdidactiek: leerlijnen
Kennis: het indelen van de omgeving
8.1 Leerlijnen
8.2 Het indelen van de omgeving 2
8.3 Afsluiting
Lessuggestie: een verhaal over zand
Onderzoek: regio-indelingen maken
Zelfstudieopdracht: welke leerlijnen herken je op jouw school?
Toetsvragen

9 Vakdidactiek: aardrijkskunde en het nieuwe zaakvakkenonderwijs
Kennis: het landelijk gebied
9.1 Aardrijkskunde en het nieuwe zaakvakkenonderwijs
9.2 Het landelijk gebied
9.3 Afsluiting
Lessuggestie: excursie naar de supermarkt
Onderzoek: groente van buiten Europa
Zelfstudieopdracht: hoe inspireer je je leerlingen?
Toetsvragen

10 Vakdidactiek: spelen en leren
Kennis: duurzame ontwikkeling en wereldburgerschap
10.1 Spelen en leren
10.2 Duurzame ontwikkeling en Wereldburgerschap
10.3 Afsluiting
Lessuggestie: kaarten maken over duurzaamheid
Onderzoek: de meerwaarde van computerspellen
Zelfstudieopdracht: hoe duurzaam is jouw pabo?
Toetsvragen
 

Recensie toevoegen
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.

Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home