Lerarenopleidingen | Primair onderwijs > Onderwijskunde

Leren en instructie
Psychologie van de leerling en het leerproces





Auteur(s)    Boekaerts M., Simons P.R.-J.
Jaar    2012
Druk    6
Aantal pagina's    348
ISBN    9789023229872
Afbeelding    in hoge resolutie
   Informatie over digitaal lezen
Onze prijs: €14,95
Leverbaar: direct
Bestel
Beschrijving
Inhoudsopgave
Recensies

Dit boek beschouwt het leer- en instructieproces vanuit een psychologische visie op het onderwijsleerproces.
Het eerste deel bespreekt (onderwijs-)leertheorieŽn en definieert het begrip leren.
Deel II gaat in op het leerproces. Het derde deel gaat nader in op het affectieve leerproces. Het effect van affectieve processen op het gedrag van de leerling wordt besproken. Deel IV handelt over het instructieproces. Daarin komen traditionele en Ė vooral Ė nieuwe taken en rollen van de docent aan de orde.

Deze inleiding in de onderwijspsychologie biedt de lezer verschillende vormen van hulp: aan het eind van elk hoofdstuk literatuursuggesties, verwerkingsopdrachten en een ≠glossary met per hoofdstuk de centrale begrippen. Door de vele voorbeelden, illustraties en casussen is het boek ook goed bruikbaar in de lerarenopleidingen.

ĎDe auteurs hebben beoogd een leerboek te schrijven. Het is echter tevens een uitstekend onderwijspsychologisch handboek (Ö). Een sterk punt is dat consequent de leerling centraal gezet wordt.í (De Psycholoog)

Ď(Ö) een zeer gedegen inleiding in de instructiepsychologie.í (Pedagogisch Tijdschrift)

Monique Boekaerts is hoogleraar instructietheorie en -technologie aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Leiden.

P. Robert-Jan Simons is hoogleraar onderwijskunde aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Katholieke Universiteit Nijmegen.



Leren en instructie

Deel 1 Leren en leertheorieŽn
1 Wat is leren?

Deel 2 Aandacht voor het leerproces
2 Domein-specifieke kennis en vaardigheden
3 Cognitieve strategieŽn en leerstrategieŽn
4 Meta-cognitieve kennis en vaadigheden

Deel 3 Aandacht gericht op gedragscontrole
5 Motivationele controle
6 Handelingscontrole
7 Emotie controle
8 Sociale controle

Deel 4 Instructie en instructietheorieŽn
9 De invloed van instructiemethoden en van de leraar op het leerproces
10 Nieuwe taken en rollen van de leraar
 

Recensie toevoegen
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.

Beoordeling
Naam *
E-mailadres *   (wordt niet op de site getoond)
Titel *
Recensie *

(max. 1000 tekens)
* verplichte velden

2
1
Terug   Home